Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2027 ggr
MonikaLundberg
0

Bulls Eye

Hej alla.

Jag har sedan jag började arbeta med glasfusing använtmig av Spectrum glas. Nu har jag köpt en del Bulls Eye glas. Min fråga är nu om det är något särskilt man måste tänka på om man använder sig av Bulls Eye jämfört med Spectrum. Jag vet att Bulls Eye har högre bränningsgrader än Spectrum, men förrutom det?

noora
0

Bullseye är gjort för att vara "användarvänligt". Jag har inte testat Spectrum så jag kan inte jämföra, men jag kan inte tänka mig att det är något speciellt man behöver tänka på med Bullseye som inte gäller allt glas. Du kan inte blanda Bullseye och Spectrum eftersom Bullseye har COE 90 och Spectrum (väl?) har COE 96, men det vet du säkert redan.

På Bullseyes hemsida finns en massa information om du vill läsa på mer: http://www.bullseyeglass.com/  Kolla under fliken "Education".

Björnidet
0

Skillnad i bränntemperaturer är det också mellan de två glasen. Googla på spectrum så hittar du det glaset som dessutom är billigare.

[kissidor]
0

var du hittar spectrum och hur det ligger till med priserna vet du ju eftersom det är det du använder nu. för bästa pris på bullseye inkl frakt är det warmglass i england som gäller - om man inte har möjlighet att hämta på plats hos någon glashandel i sverige eller danmark. jag skulle nog säga att standardfärgerna tillverkade av spectrum själva är rejält billigare än motsvarande bullseye, men de övriga glasen inom system 96 - specialfärger, iridglas, streakyglas etc - tillverkade av uroboros är det inte, nästan tvärtom.

du kanske redan har märkt att bullseye är väsentligt mindre lättskuret än spectrum eftersom bullseye är handkavlat och har en skrovligare yta.

en annan sak som ger en tydlig skillnad vid tackfuse framförallt är att bullseye smälter med betydligt mjukare och rundare konturer - vilket man sen föredrar är ju en smaksak, personligen gillar jag bullseyes konturer mer men jag har hört de som tycker precis tvärtom.

det sista jag kommer att tänka på har jag inte läst nån annanstans att det skulle stämma, men det är något jag tycker mig ha observerat iaf. bägge glasen är ju ämnade just för fusing och därmed bla sammansatta för att ha hög "motståndskraft" mot devit - men jag upplever att vissa färger av bullseye ändå kan vara lite känsliga för det medan jag hittills aldrig haft minsta antydan till det med system 96-glas.