Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 2831 ggr
Annicka.C
0

Om du skulle köpa en ny ugn???

Hej!

Jag har bara en liten fråga!

Om du som redan har ugn skulle köpa en ny idag, budget  10-15000:-

vilken ugn skulle du då välja, och varför just den??

Mvh.Annicka

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

Björnidet
0

Den stora frågan är hur stor ugn du vill ha, räcker en rund  platta inne i ugnen som är 27 cm då har du en bra ugn för under 10000:- i Skutt Hotstart PRO. Den ugnen har jag själv och den fungerar alldeles utmärkt. Om du googlar på Warmglass.UK så har de flera modeller av ugnar att välja på och de är billigare att köpa i England än här i Sverige.Observera att du skall ha 220 volt.

Uterm G50 är en annan ugn som jag installerat på ett ställe i mellansverige. Den ugnen kostar strax  över 16000:- men har en platta som är 37 cm och fyrkantig. Funktionen är bra på den ugnen också, den är högre invändigt än min skutt ugn.

PMC.se Säljer ju flera modeller och de har också lägre priser än Uterm.

Funktionen och storleken brukar avgöra vilken ugn man väljer, de flesta är rätt lika i automatiken så där har du egentligen ingen skillnad.

[kissidor]
0

hotstart pro är ju den jag har också annicka Glad, den är ju lillebror till firebox 14. men den är lite större än så, medföljande runda platta är 33 cm, inte 27 och det går att pina in upp till ca 37 cm rund platta i den. OBS dock att det ger bara 26 cm på kvadraten, så det är där man tappar gentemot firebox 14 som kostar ett par tusingar mer.

Annicka.C
0

Ja, jag skulle vilja ha så stor som möjligt Flört men som nybörjare så har jag lagt en ganska (för mig) överkommlig pengagränns.

Ja, jag vet att firebox14 är ett bra val…men jag vill väl bara vara helt säker…

hittade denna på BathP. 34*34 o nästan 23 djup…men jag vet ju inget om funktion o märke..

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

[kissidor]
0

hittade denna annicka - vilken? skulle det funnits en länk?  jag visste inte ens att bathpotters hade fusingugnar, men det låter ju jätteintressant med det djupet Glad.

mariatingsund
0

Men är det inte keramikugn?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annicka.C
0

Mvh.Annicka

mariatingsund
0

Ahaa, det såg jag inte. Det ser ut som om det är yttre parametrarna som är typ 30 cm, så invändigt är det nog inte mer än 20x20, eller har du kollat? Det är ju så att om man ändå investerar relativt mycket pengar i något, då ska man välja en ugn som räcker mer än att göra så begränsade små saker. Jag har hört många som har skaffat små ugnar och ville byta upp sig till större, för har man fått smak på att göra vackra saker, då vill man göra större saker också inom kort.

Jag själv har keramikugn, toppmatad, och det har fungerat bra hittills för både småsaker och större saker, typ 30-40 cm-s fat. Man lär sig hur man ska lasta beroende på vad man vill göra. Värmen kommer ju från sidan och det är kallare i nedre delen än uppe, även om man har längre hålltid.

MonikaLundberg
1

Hej. Jag har ganska nyligen köpt mig en ugn från Uterm, en G50 den kostar utan ben 16 300 kr inkl moms. Jag valde bort underredet då jag har ställt min ugn på ett bord istället. Jag köpte däremot en lite dyrare temperaturregulator med kylststem, men det är inte nödvändigt om man inte har bråttom om man kan tänka sig den som ingår. Det jag gillar med G50 är att det är lätt att ta ut plattan då den öppnas på ett sådant sätt att plattan kommer i höjd med öppningen. Du kan gå in på den här länken och kika. Frakt tillkommer om du inte hat möjlighet att hämta den i Kolmården, beror ju på var man bor.

http://uterm.se/page.asp?id=5. Lycka till med köpet Skrattande

[kissidor]
0

jag fattar det nog som att det är invändigt ugnen är 30x30? lite konstigt ord att använda, hearth - "härd", det kan man ju iofs bli lite osäker av bara det.

mariatingsund
0

det är bra argument hur lätt man kan fiska ut sättplattan.