Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2349 ggr
SaraAx
0

Stora slumpingformar

Hej allihop!

Jag undrar om ni har några bra tips vart man kan få tag i stora slumpingformar. Det jag söker är en skål (typ wokpanna) med en ytterdiameter på 50 cm. Det är inte så noga hur hög den är, men ca 10 cm. Har sökt länge med ljus och lyckta, både på loppis och i "glasaffärer".

Jag har även kontaktat min lokala plåtslagare som i och för sig kunde göra en rostfri form åt mig, men den blir tyvärr alldeles för dyr. (ca 5.000:-) Det är lite för mycket när man bara har en liten hobbyverksamhet.

Glömde att säga att det är ju meningen att den ska hålla länge, därav tanken på rostfri form

Hur hittar ni era specialformar????  Tacksam för svar!!  / Sara

Cessy
0

Slumpy´s har en hel del rostfria formar. Här är en som är 50 cm o du får titta runt om du hittare fler.

SaraAx
0

Tack Ceccy!! Där fanns många former som jag har varit ute efter. Då kommer nästa fråga. Är det krångligt att handla där ifrån??? / Sara

[kissidor]
0

jag tror inte cessy har handlat där än (det säger jag förstås för att jag känner cessy ganska väl och har hyfsad koll på vad hon har för sig, inte för att vara snorkig eller så Skrattande), men jag har gjort det många gånger däremot - har fått många mumsiga formar därifrån och till bra pris Glad.

tyvärr tror jag de ändrat på vissa saker sedan jag brukade fynda där Rynkar på näsan. krångligt är det inte, men förut hade de mycket bättre rabatter vid sina kampanjer än vad de verkar ha nu, + att förut kunde man be dem skicka på billigast möjliga vis och det är iofs inte omöjligt att man fortfarande kan - jag har mailat med dem på kundservice ett antal gånger för att fråga saker och de har aldrig varit omöjliga utan bara hjälpsamma och resonliga på alla sätt. men standardfraktsättet nu verkar vara dyrare än det jag fick mina första leveranser med.

oavsett vilket så får man ju förstås betala införselavgifter, räkna med ca 30% på summan av varorna och frakten. observera att frakten som visas i varukorgen gäller inte, den verkar vara nåt slags preliminärfrakt baserad på varuvärdet och inte vikten och volymen - och det slår förstås ofta hur snett som helst.

själv har jag nu nästan samlat mig mätt på formar därifrån Oskyldig, och det är väl därför jag är lite avog mot fraktkostnaden - hittar man nåt man verkligen vill ha där och har svårt att hitta på annat håll så är det nog fortfarande i högsta grad värt det att handla där trots frakt och införsel-kostnaden Flört

Cessy
0

Japp det stämmer Kissidor - jag bara fönstershoppar hos Slumpys o drömmer om att handla en del där så småningomOskyldig. Handlat formar har jag bara gjort hos Warmglass o Anla Glas. Anla Glas har ju också en hel del formar både i rostfritt o i keramik, men är varken speciellt billiga (vare sig med formar eller med frakten), men är trevliga att ha o göra med.Glad

EvaRittsel
0

Köp t ex IKEAS stooora rostfria salladsskålar. De kan du både slumpa över och slumpa i. Billigt och enkelt.

Man kan också lägga porslinslera över en stor plastform och låta torka lite så den blir lädertorr. Lägg gärna en tidning mellan form och lera.

När leran är stadig kan man sedan svampa den slät och fin på insidan - och bränna. Men det kräver att du har tillgång till en ugn där du kan bränna till ca 1 020 grader ( lergodstemp på porslinslera - men det fungerar)