Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 8204 ggr
anbra
0

Etsvätska

GLASSFORUM = Norsk kompitenscentrum för bearbetning av konstglas saluför  etsvätska. Är det någon som känner till denna vätska? Kan man möjl. anv den i stället för sandblästring ? Finns den att köpa i sverige och i så fall vart ?

EvaRittsel
0

Jag tror det är den vätska som gör en effekt som liknar sandblästring. Mren jag vet inte heller så mycket om detta. Hör upp i Norge! Har ni använt den här vätskan??? Och hur fungerar den?

mariatingsund
0

Jag vill också gärna veta mer om detta. Man kan alltid kombinera, kanske det finns pensel som tål vätskan och då skulle man kunna etsa motiv, typ ränder, vågor eller vad vet jag, utan maskering, kompressor, damm och oväsen?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

anbra
0

Hej igen ! Lyfter fram frågan igen ang. etsvätska, då det har blivit så många fler medlemmar/läsare. Hoppas på att någon vet.

Cloetta
0

Jag jobbar med Etchall, både krämen och vätskan. Man måste veta vad man gör, för det är frätande, men neutraliseras i vatten. Krämen eller vätskan ligger på glaset i 15 minuter innan man sköljer av den. Att använda pensel är inte bra, det blir märken.

Etchall går inte att använda på Bullseye eller duralex, de glasen är för hårda.

I Sverige har man varit oerhört restriktiv med att sälja Etchall, tjejen som sålde när jag lärde mig tekniken ville att man skulle gå dyra kurser och bli legitimerad. Jag har köpt mitt från USA resp England.

Läs gärna mer på www.etchall.com.

EvaRittsel
0

Super. Jag har en tjej i mjin atelje som hyr in sig som använt det här. Men bra att veta vilka glas som fungerar eller inte. Tack för tipset. Funger det på fönsterglas?

Cloetta
0

Det fungerar alldeles ypperligt på fönsterglas!

anbra
0

Kommer du ihåg vad det kostade/mängd, frakt mm.?                      Är det krångligt att best? Lång leveranstid? Hur drygt är det?          Hade tänkt att anv på en yta som är 24x32 cm, det kanske blir mycket kostsamt. (Tusen frågor)

Cloetta
0

Sist beställde jag från England, betalade i förskott och så småningom kom varorna. jag minns att jag mailade och frågade var de tagit vägen, så lite orolig var jag…

Men den flytande vätskan går att använda flera gånger, om man t ex doppar glas i den kan man hälla tillbaka vätskan i flaskan igen sedan. Krämen går inte att återanvända, den går ju inte att skrapa av för då blir det märken. 

Man måste arbeta i plastkärl eller rostfritt eftersom etsvätskan biter på keramik och porslin.

kia1
0

Det var ett bra tag sedan jag var inne på den här sidan, nu är det så att jag har anmält mig till en kurs i uppsala den 31 mars där man ska få lära sig glas etsning,  därför tänkte jag kolla här om någon vet hur man får tag på materialet, då är diskutionen redan i full gång, tänk här får man reda på det senaste.

Vad jag undrar över är om det är ett farligt ämne att jobba med och om man måste ha några speciella tillstånd för att få importere.

Kikkibeads
0

Jag använder en rosa etskräm som jag har köpt från AnlaGlas i Silkeborg i Danmark, den penslar jag på och det fungerar bra till mina små pärlor. Inte riktigt samma resultat som blästring men snyggt blir det! *ler*

Det var några år sedan jag köpte den men de säljer den säkert fortfarande.

Frasis
1

Ett tips för er som gör pärlor och bara vill att en del av pärlan ska bli matt. Pensla de delar du vill skydda med genomskinligt naglack innan du doppar ned pärlan.