Vad är fel i kurvan?
Jag är alldeles förbryllad. När jag öppnar ugnen så har glaset i mina ugnsgjutningar fått en veckad yta, skrovlad. Som om glaset blivit segt samtidigt som det rört sig under det. Vad kan detta bero på? Glaset har på något sätt veckats i sin ytspänning.
Kan inte någon lägga upp en hyfsat kurva för ugnsgjutning, på en normalform som man kan testa…
Vänligen//AnnikaMaira
Är det ingen som varit med om detta. Jag hade ganska klumpiga formar, alltså en liten glasform i förhållande till gipsformen. I en av formarna hade det inte ens smält ut, i formen bredvid hade glaset runnit från en kruka ned i formen. Och nästan alla fick en veckad yta. Eller som om ytan krympt. Är det kanske fel på ugnen?
/AM
Tråkigt! Hur såg din kurva ut som du gjorde, ugnsstorlek och hur var dina saker du la in i tjocklek? Är det slump, fuse eller ren gjutning du har gjort? Om möjligt lägg upp ett foto ska vi se om vi kan ge dig än mer råd!/Louise
Hej Louise, Det var ren gjutning, sk öppen gjutning, 10-15 centimeter tjocka formar, som var ojämna runt "glashålet". Jag ska ordna bild, har inte kurvan här hemma så jag återkommer. VH//AM
#3 då får vi se senare när du kommer tillbaka./Louise

Det verkar som om du helt enkelt brännt på för låg nivå. Höj topptemperaturen.
Att fixa en standardkurva är omöjligt. Man måste veta vilken ugn det är, hur stort föremålet är etc etc. Men topptemp för Bullseye bör ligga runt 850 grader och låt det stå så i ca 60 minuter.