Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2008 ggr
Frasis
0

Hur lägger man glaset?

Om man ska göra ett smycke och lägger ett lager genomskinligt glas först och sen lägger typ en liten röd fyrkan i mitten och sen ett lager till genomskinligt över det. Kommer det bli ojämt när det smälter ihop eftersom det inte är mer glas än den röda biten i mitten?

HannaBroberg
0

Testa!

Nenne
0

Du kommer få en jämnyta, då glaset strävar efter en viss tjocklek. Det gäller fullfusing förstås. Det smällter in i varandra. Och som Hanna säger testa mycke det är det du lär dig på .. exprimentera :) det är roligt:) och man blir farligt beroeende ;)

glasklart
0

Det blir jämt i full fuse men risken finns att det bildas bubblor runt den röda biten. Det kan bli riktigt snyggt även om det inte är meningen !! Annars säger jag som de andra - prova för glatta livet !!

HannaBroberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gjort en del fat och smågrjer där jag sänkt fusingtemperaturen något. Jag har lagt saker både över och under. Några grejer har blivit som små högar av glas där bitarna behåller sin form, men rundas av. Lägger du saker under så faller den övre ner runt om. Lägger du på så behåller den formen och blir en plupp uppe på den större.

Jag har kört 800 och 1 minut på de här broscherna (i min lilla Ceramaugn). Du får prova dig fram till rätt temperatur i din. Men man kan jobba inte bara med olika ordning på lagren, utan också mycket effekt beroende på fullfuse på 840 eller lägre ner mot tackfusing på kanske 770.

Frasis
0

Jag har hört att man alltid skaavsluta med ett lager genomskinligt överst men det kanske man inte behöver? För då är det ju bara att lägga den lilla röda glasbiten överst antar jag så smälter allt ihop till en jämn yta.

HannaBroberg
0

Rött opakt kan bli lite matt och därför vill man kanske lägga ett transperent glas överst. Men det går i vilket fall ihop till en jämn yta vid ca 830/840 g rader. Det bli en liten kulle, inte helt plant.

Frasis
0

okej..jag får prova mig fram helt enkelt :)

Frasis
0

Så nu har jag provat på fusing för första gången och ja det va riktigt roligt :D

Undrar bara om man ska köra med sandpapper på baksidan av smycket för det är ju ganska så bubbligt och gör att smycket inte ser lika genomskinligt som jag vill.

Imorrn åker jag till cebex och inhandlar meeeer glas :D Här ska det exprimenteras!

Nenne
0

haha oki kör så det ryker ;)

HannaBroberg
0

För att få en slät baksida måste du stryka ut släppmedlet fint. Jag tar ibland ett vanligt hushållspapper och strycker av plattan lite försiktigt när släppmedlet har torkat. Då försvinner en del struktur efter penseln. Men du kan inte slipa med sandpapper eller en diamatsvamp utan att det syns. Att polera glas går, men kräver lite särskilda grunkor.

Hanna

josa
0

Jag håller inte själv på med fusing, men är jätteintresserad för det låter så spännande. Kan man inte lägga smycket/glaset direkt på ett fiberpapper, eller måste man ha separator? Hur blir baksidan av smycket då i sådana fall?

Lena

Nenne
0

Jag har papper, det blir lite aningens struktur som pappersytan har men den är knapp märkbar tycker jag.