Startpaket - vad är viktigast
Vi har fått frågan vad man först bör köpa när man ska investera i lite dyrare saker när man fusar och ugnsgjuter.
Jobbar man med Bullseyeglas el System 96 där man pusslar samman motivbilden är en slipmaskin ett måste. En enkel bordsslipmaskin kostar ca 1 200 kr. Till den finns olika sliptrissor i olka grovlekar. Börja med en mellangrov. Det räcker länge.
Det finns också borrtillsats till slipmaskinen.
I stället för olika sliptrissor kan man köpa slipklossar i olika grovlekar. Men de är rätt dyra. Satsa i så fall på den svarta. Den har man mest nytta av - tycker jag.
Själv klarar jag INTE mig utan min fjädertång - en slags sax för att klippa glas. Helt underbar. Utan den är jag närmast handikappad.
En enkel gravyrmaskin är också bra t ex Dremel med stativ och friarm. Och det finns en box med billiga gravyrstift på Jula.
Arbetar man med fönsterglas kanske gravyrmaskinen är bättre att investera i först än en slipmaskin. Man kan ju slipa kanter med gravyrstift och det går bra. Men glöm INTE andningsmask och att spruta vatten på stället ni ska slipa. Och slipa bara några sekunder i taget. Annars kan glaset spricka.
Har ni andra här fler tips?
Tack Eva! Jättebra tips, det enda jag behöver investera är nog denna slipmaskin. För jag har väl det mesta andra grejor. Saxtången har jag inte. Jag har gått några kurser men de har aldrig använt en saxtång. Så jag vet inte riktigt hur man använder den, klipper man som med en vanlig sax eller?

Jag själv tycker att saxtången är bäst användbart till småbitar du vill forma. Saxtång är också bra om du vill jämna till taggiga kanter, om du t.ex. har skurit ut en rundel med glasskärare.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Då kanske man ska skaffa en saxtång. För det är dom där rackarns vassa kanterna på småbitarna som gör att jag skär sönder mina fingrar. Tack för tipset