Skära hjärta i glas
Finns det något bra tips på hur jag ska skära ut ett hjärta i glas. Har försökt med samma teknik som när man skär ut en cirkel. Men ena halvan går av.
pröva att slipa till det sista besvärliga av formen istället, om du har en slipmaskin dvs. (och har du inte det så köp en. den kostar inte skjortan jämfört med mycket annat inom denna hobby, och väl man skaffat en känns den helt oumbärlig
)
Jag har inte hunnit införskaffa en slipmaskin ännu, vilket jag vet skulle underlätta. Så du menar att det besvärliga biten den skär man inte utan slipar till?
tja så brukar jag göra iaf - när jag gör hjärtformade mindre saker som smycken. för ett fat kanske jag iofs tycker att det blir lite smidigare att använda ringsågen istället, men den är väl inte en lika självklar investering
. men själva "klyftan" i hjärtat är ju liksom ett "omöjligt" snitt.
Okej, tack för hjälpen. Jag kommer att investera en slip inom en snar framtid. men när man börjar så är det så mycket annat man också bara måste ha känns det som.
haha, been there done that josa 

. och det är ju klart roligare att köpa mängder av ljuvligt glaaaas
i alla möjliga färger och former än verktyg
- men en slip är väldigt mycket mer oumbärlig och användbar än man kanske först tror, så jag kan aldrig tänka mig att du ångrar dig om du lägger en dryg tusing på en slip och några hundringar på sliphuvuden i olika tjocklekar

Det finns en såg från england - tro jag - som kostar ca 5 000 pix. Och då kan man såga vad man vill i glaset.
den sågen jag nämnde i #3 är en taurus III ringsåg eva, och jag tror det är nåt sånt du menar. den kostar ungefär så också - den är tillverkad i usa men warm-glass i england har den: http://www.warm-glass.co.uk/taurus-3-ringsaw-ce-kitemarked-p-2458.html
men som sagt en slipmaskin är ett budgetvänligare redskap än en glassåg samt med större användningsområde för de allra flesta, så det är vad jag egentligen skulle rekommendera alla som jobbar med glas att skaffa sig på ett ganska tidigt stadium. denna har jag och den duger alldeles utmärkt: http://www.warm-glass.co.uk/inland-kristall-2000s-grinder-p-308.html, sen har jag förvisso lagt en del slantar på att skaffa olika sliphuvuden till den också men man behöver ju inte köpa alla sorterna samtidigt 
Ja det var ju dina rekommendationer som fick mig att köpa en slip tidigt kissidor o det har jag inte ångrat en minut. Visst tar det emot då man i början istället mest var ute efter mer glas, men slipen är liksom ett oumbärligt standardredskap o alla mina hjärtan har jag ju slipat fram. Dessutom fritfusar jag ju mycket i formar o jag hade fått spader om jag skulle slipa alla dessa formar för hand.
Nu har jag ju precis investerat i ugn istället för min Hot Pot, men ringsåg kommer det nog dröja ett bra tag innan jag investerar i. Kanske den dagen jag äntligen får ett hobbyrum i källaren, för då känns det också som jag har någonstans att ha ett sådant pass glassprättande redskap. Men en slip av enklare slag känns ändå precis lika nödvändig som en bra glasskärare är, så det är ett redskap jag verkligen rekommenderar.
Jag har tidigare bara fusat smycken eftersom jag inte har haft egen ugn och den ugn jag fått bränna i har varit en liten ugn. I höstas införskaffade jag en egen ugn så nu kan jag göra lite andra grejer. Så med det kommer ju att man vill prova en massa olika saker. Det finns ju så mycket både glas, frit och allt annat som man vill ha. Men jag har insett att jag måste skaffa en slip och har tittat på nätet på en sådan slipmaskin som du kissidor rekommenderar. Har även tittat på sågen och det ser ju fantastiskt ut , men är ju en prisskillnad så klart om man jämför med slipen.
Men om ni som hållit på en tid och har erfarenhet vilka är det allra nödvändigaste sakerna man bör köpa i början?

Läs artikeln här på sajten om startpaket för fusare. Jag har där skrivit vad man behöver i första hand. Ett slags fattigmanstart.
Med den utrustningen som finns med i startaketet klarade jag mig i 15 år. Men jag gör en ny tråd med din fråga!

Jag har lyckats några gånger göra så att jag skär ut en v-form först och lyfter ut med tång, får lirka lite men det brukar gå. Inte uppåt eller neråt, biten ska vara i samma läge som resten av hjärtat, och skärningspunkten ska krossa varandra 1 mm, ca. Sen har du fritt att skära bågen. Bifogar en enkel teckning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag ska försöka testa efter din skiss. Egentligen var den ju rätt självklar när man ser skissen, att skära så man får så raka kanter som möjligt och sedan runda lite.
Om man i steg 2 enligt #11 i stället för V gör en U form är det mindre risk att snittet löper ut i "V" förlängningen.