Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett12-tips-och-tricks
Läst 6561 ggr
Bertil
1

Foga ihop m.h.a. lim???

Att limma ihop icke fusingbara glasdelar eller ifall man vill montera glas på annat material, typ sten kräver lim av tvåkomponenttyp. Men dessa konstruktioner blir ofta spröda och de mattas också med tiden p.g.a. UV strålning från dagsljuset.

Har någon hört ifall det finns något lim med kiselkomponenter som skulle kunna göra att glasbdela som man vill limma ihop inte bara blir limmade utan också tvärbundna p.g.a. att det skulle kunna bildas en "atombrygga" mellan delarna?

Skulle man kunna erhålla en variant av ovanstående idé ifall man blandade in fint glaspulver i limsmeten som rörs ihop?

OK, en liten flummig spekulation,men håll med om att det skulle göra limning långt mer attraktiv och hållbar.

mvh
Bertil

EvaRittsel
1

Ja, det här var verkligen inte lätt att svara på. Begriper faktiskt inte riktigt frågan. Men finns det ngn kemist här i Forumet som kan hjäpa oss?????

För Bertil har rätt. Limmet - tvåkomponentslimmet - mattas av och gulnar av UV-strålingen. Detsamma händer med äkta UV-lim - lim som härdar av UV-ljuset. Det är det lim vi glaskonstnärer använder oss av när vi limmar glas mot glas. Det limmet ska tåla +400 grader (Celsius) och minus 60 grader. Men även när tillverkaren lovar att det INTE ska gulna, så gulnar också detta.

Lim är något vi ständigt kämpar med. Det är verkligen svårt att hitta fungerande limsorter.

Hjälp oss arma limsuckers!!!!!

LenaR
1

När jag plågade mig igenom gymnasiet hade jag en kemilärare som berättade om "Döda jultomten"-kampanjerna på 60-talet. Jag tror det var vänsteraktivister som bestämde att kommersialismen skulle få sig en spark mitt i alla affärsmäns stora högtid.

Så de tryckte upp stora affischer med lämpliga budskap om julhandelns mindre moraliska aspekter,  dränkte in dem med vattenglas (natriumsilikat), och smackade upp dem på NK:s skyltfönster. Vattenglaset ingick förening med glaset, och afischerna satt där de satt. Det gick inte att få ner dem, utan glaset måste bytas. Mitt i julruschen…

Kan inte lova vare sig att vattenglas inte gulnar eller att hisorien är sann, har inte lyckats få den bekräftad av någon som var med, men jag kan inte tänka mig att min gamla kemilärare ljög (eller att mitt minne inte skulle vara tillförlitligt)! Något du provat, Eva? Jag menar att limma med vattenglas, inte att sabotera skyltfönster… 

/Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Yippiiiiiei. Jag ska omedelbart testa detta när jag kommer till skolan där det finns en liten burk vattenglas. Jag hittar inte min stora flaska, för just nu bygger jag om ateljén.

Jag återkommer efter test.

Bertil
0

Vattenglas låter framkomligt i mina öron.

mvh
Bertil

EvaRittsel
0

Nu har jag testat vattenglas som lim mellan glas. Mitt första prov blev helbra. Men jag måste utsätta fogen för hetta och kyla innan jag vågar rekommendera detta. Men det håller. Stenhårt. Hittills!

LenaR
0

Vad kul! Hoppas det fungerar! Hur snart ser man om det gulnar? Tänk vad pedagogiska knep kan hjälpa minnet! Jag menar, jag hade en 2:a i kemi och gick i gymnasitet för nästan 20 år sen.

Det är ingen som är mer naturvetenskapligt lagd som kan förklara hur vattenglas fungerar? JAg provade nämligen att 'tapetsera' tidningspapper på en glaserad kruka och det fungerade inte alls. Däremot har jag ibland lyckats laga skröjad keramik med vattenglas - skröjat om en gång till och sedan glaserat och högbränt som vanligt. Borde vattenglas fungera på keramik också? Det får bli ett eget inlägg! (På keramiksajten)

EvaRittsel
0

Det är vattenglas du blandar in om du ska göra bra gjutlera. Min farfar använde vattenglas och blandade i vatten och sen förvarade han ägg där (lufttätt).

Ett annat sätt att använda vattenglas är att blanda det i betongen när man gör fågelbad eller stora pooler. Det tätar porerna i betongen och gör att vatten inte sipprar in  - eller ut.

I morgon vet jag hur det fungerar lite mer att limma glas mot glas. Ett av proven sprack idag - det gick inte bra med bubbligt Bullseyeglas. Men däremot plant vanligt fönsterglas mot annat plant glas. Det höll för varmvatten i 30 minuter. Men det är inte en riktigt test. Ska pröva med gasolflamma i morgon.

En glasbit har jag just nu inne i ugnen på 800 grader med en tidningsbild fastlimmad med vattenglas både över och under. Tänkt att man förr skyddade sina trätrappor mot att brinna genom att pensla dem med vattenglas. Kanske fastnar bilden för evigt. Men jag betvivlar detta.

Jag återkommer med mer rapporter.

Jessika
0

Hm… kanske en dum fråga, men vad är vattenglas?

EvaRittsel
0

Det finns inga dumma frågor här. Så det så.

Vattenglas kallas för den kemiska termen natriumsilikat och ser ut som en genomskinlig vätska. Det har en förmåga att göra vätskor mer geléaktiga t ex vatten, utslammad lera och betong. Mer vet jag faktiskt inte. Det luktar inte något och det står inga varningstexter på den flaska jag har.

Är det någon annan som vet mer om vattenglas?

EvaRittsel
0

Jag har nu gjort första testerna med vattenglas. Det verkar fungera att limma glas mot glas - men än är jag inte säker. Däremot kunde jag smacka fast en 4-färgsbild från en tidning på glaset och det satt som berg! Och färgen fanns kvar. Kul dekorationsidé.

Sen ställde jag in glasbiten i ugnen med 4-färgbilden och la en liten skiva glas över halva. Brände i 800 grader.

Det jag fick fram var helt enkelt en mörkt gråmurrig dekoration - den under glaset blev ljusare grå och den utanför blev svartgrå. Hade hoppats att bilden under glaset skulle vara kvar… Men som dekoration är det här toppen. Man kan ju "måla" med vattenglas och få mörkgråa nyanser.

LenaR
0

Kul att det funkade att fästa papper mot glas, jag måste testa det själv. 

Jag förstod inte riktigt, var kom den mörkgrå färgen ifrån? Var det vattenglaset, eller var det vad som blev kvar av trycksvärtan?

EvaRittsel
0

#11 Det var vattenglaset blandat med trycksvärtan. Bara trycksvärta ger inte de här effekterna. Så det blev ett lyckat misslyckande kan man säga.

glasdeco
0

Jag är lite förbannad för jag skrev svar två gånger, och det gick inte iväg, nu försöker jag en gång till, fast det var lite långt.

Jo, vad menar ni med vattenglas? Är det som man köper som fluss, som man penslar över mattbrända fläckiga bitar och bränner om dem för att få dem blanka och fina?

Men annars finns det faktiskt UV lim, som man stryker på tunt på genomskinligt glas (som släpper genom ljuset) och bitarna bör passa ihop bra. Vänta med limningen tills solen skiner eller köp en UV-lampa i samma verktygsbutik som du kan få tag på UV limmet. Orrefors gör så med sina ljusstakar, blåser de i flera bitar och limmar ihop med UV-lim. Det sitter som berg.

Sedan finns silikon, men då blir resultatet som bygg-glas (akvarium), Annika Jarring jobbar på det sättet. Ett av hennes alster finns på min hemsida under kunskapsbank/limning .

EvaRittsel
0

UV-lim är toppen. Men det gulönar i solljus - även när det står att det inte gör det. Och man härdar limningen i solljus. Limfogen tål 400 grader plus och 60 minus - så det håller för alla dessa UV-limmade glasstatyer som står på gator och torg runt om i landet.

Har man inget solljus - duger Claes Ohlsons diskolampa utmärkt. Den utstrålar också UV-ljus och kostar 80 pix. Eller hitta en gammal solarielampa för en tia på lopiis så härdar limmet.

Men! Härda inte limmet i ett soligt fönster. Det håller inte. Direktverkande UV-ljus är nödvändigt.

enterx
0

Måste fråga….är det okey att använda diskolampan det behövs ju 200W vid limning av UV-lim? Men det vore bra att kunna köpa denna billiga lampa…är just på jakt efter en lampa men vet inte var jag får tag på en….

evamarina
0

Hej! Jag är en nybörjare som går en glaskurs. Redan nu efter första kurstillfället har jag beställt en ugn! Hjälp! det är ju inte klokt, men jag hoppas kunna få till nåt iallafall. Ugnen är beställd från PMC och är av den större modellen. Nu undrar jag om någon har testat den ugnen och om den blir lätt att använda eller? Tacksam för svar-även tacksam över denna fantastiska sida som jag nog får mycket nytta och glädje av.

Marina