Får inte av glaset!
Jag får en fin linje när jag skär..som ett hårstrå men glaset vill bara inte gå av *morr* Det slutar med att det spricker precis där det INTE ska spricka och glaset far åt alla håll.
Någon som har tips?

Du kanske inte skär tillräckligt hårt i glaset. En bra tång är också ett måste ibland.

Glaset är 61 x 61 och 3 mm tjockt…vet inte om det beror på att det är så långt.
Hej!
Det är viktigt med en bra bräcktång men även att du använder olja till din kniv, jag har en kniv med inbygd olje hylsa men när jag skär besvärliga glas lägger jag på en extra olje sträng det brukar underlätta. Ett tips är också att när du skär i glaset så försök skära på den slätare sidan, (Bullseye glas har en sida som är mera strukturerad och en som är slätare). Olika glas, opakt, transparant, mönster och struktur avgör hur svårt glaset är att skära. Man kan också knäcka glaset från två håll, försiktigt från ena (nerifrån) hållet vänd därefter och knäck från andra hållet (uppifrån).
Lycka till/Karin

Ta lite billigt glas och träna. Om du skär raka linjer (ej rundlar) så brukar jag knäcka över en rak bordskant genom att slå av det, ha linjen någon millimeter utanför bordet och håll en hand på glaset på bordet, lyft skivan lite och slå/knäck den yttre neråt.
Du kan aldrig skära för snäva vinklar för då fortsätter glaset spricka i den riktning den börjat.
Jag har också en bryttång med ett gummigrepp där det är en lite pigg som trycker uppåt och två bitar på den endra käften som böjer ner på sidan om din skärlinje. Bra grej för ca 200-300kr.
Hanna
Jag köpte ett Morton skärsystem på eBay, där ingick det förutom skärunderlägget en slags knäck-grej. Kolla på den här sidan, det är den prylen som kallas Safety Break:
http://www.cathedralstainedglass.com/mortonx.html
Himla fiffigt!

Tsck för alla fina tips..men nu har jag fått in tekniken och får av glaset utan problem :D Jag tror inte att jag tryckte tillräckligt hårt med skäraren.