Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1716 ggr
Frasis
1

System 96

Jag har precis varit och hämtat mina nya glasskivor av system 96 glas hos cebex. Men nu kom jag ju på att dom är 3 mm tjocka istället för 2 mm som det glaset jag jobbar med nu är. Blir det få helt galet om man lägger tre lager på varandra, alltså totalt 9 mm? För jag jobbar oftast i tre lager..tänk om inte det går nu :S

Hur gör ni som jobbar med system 96?

HannaBroberg
0

Det går att lägga tre lager, men glaset strävar efter att bli ungefär 6 mm och det gör att vid fullfusning så flyter det ut lite och din grej blir platt, men större till ytan. Om du fusar på lite lägre temperatur klibbar de ihop och behåller sin form, men det beror på vilken effekt du vill ha. Det blir tungt med tre lager om du gör fat eller smycken. Men du kan ha två lager och vissa detaljer i ett tredje lager.

Hanna

Frasis
0

Nu har jag testat lite olika varianter och det går jättabra att lägga tre lager..fast då e mittenlagret en mindre dichroisk bit. tycker inte att smycket flyter ut så värst mycket utan blir kanske nån millimeter bredare bara.

Jag älskar verkligen att fusa..tur att man fick för sig att börja :)

EvaRittsel
0

Vill man ha exakt det man gör ska man sträva efter lager som bildar 6 mm eftersom glasets ytspänning hamnar där. Men det brukar gå bra att bland 2 mm med 3 mmm - om det är samma sortsa glas. Bullseye och System 96 går utmärkt ihop.