Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1419 ggr
cillan
0

vad kan jag korta ner?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! Jag har nu testat system 96 egna brännkurva och den tog 17 tim att bli färdig. Med tanke på att jag just nu bara fusar halsband så borde det gå att korta ner kurvan lite….. Finns det någon som kan ge mig förslag på hur jag ska korta ner den? Jag bifogar en bild på kurvan…. Hålltid på topptemp valde jag 15 min.

AleZK
0

Jag misstänker att du har en icke kyld ugn. Då ligger får du alldrig 200C/h i slutet av kurvan.

Du gör saker som är små och bara 6mm tjocka så borde du kunna korta hålltiden vid anlöppning från 60 till 20 minuter och skippa hålltiden vid 425-430.

Det skulle även gå att slå samman upphettning steg 2 och 3 och gå på max fart upp till sluttemp från 540C. Hålltiden vid 740 fyller bara funktion om luft skall gå ut mellan skickt.

MaritaD
0

Hej!

Jag tror inte du behöver ha någon hålltid alls, utan bara att köra direkt upp till topptemp och där kan du ha den hålltid som behövs eller öka gradantalet något.  Sedan behöver du ingen hålltid på nervägen heller.

Detta gäller bara om du gör små smycken….större saker är det bäst att vara försiktigare med.

cillan
0

Tack! Jag ska testa dessa förslag…. Och ja, det stämmer…. Jag har inte en kyld ugn, min ugn är en liten frontöppnad ugn som heter evenheat copper.Ta