Kan man dreja egna slumpingsformar ?
Har i en skröjbränning (980C) lagd lite olika flaskglasbitar på lerplattor. Glaset blev matt (för hög temp vet jag nu) men släpte fint från leran. Har läst att det finns keramiska formar att köpa.
Så frågan är kan man tillverkar egna former? har någon provat?

Egna formar kan man absolut göra, men jag har inte gjort det själv. Har nog läst om det, kanske på denna sida. Vad jag minns skall det vara stengodslera och du måste göra lufthål. Jag har testat rostfria fat. borrat lufthål och ställt på "fötter" vid glasbränningen. Försök att söka på sidan.
Det här är jag också intresserad av i en annan tråd, jag undrar vad man gör när formen är klar och skröjbränd, ska man bränna den en gång till med glasyr på eller när stannar man och kan börja använda formen som glasform?
Mvh från Annika

# Du ska INTE ha glasyr på formen. Men bränn gärna leran så högt du kan. Du behöver en skröja. Bäst är stengods. Gör lufthål i botten före bränningen. Och när formen ska användas första gången så penslar eller sprutar du på ett lager separator. Separatorn kan man behöva lägga på då och då - men inte inför varje gång. Lycka till!
Vad roligt, då ska gör örhängs och broschformar :)
Det går också utmärkt att göra egna slumpingsformar av papperslera! Pappersleran torkar tyvärr sakta men är bra att slipa. Lufthål är viktiga.
Ett annat spännande formmaterial är K-Board, där använder jag gärna block som jag placerar olika för olika draperingar. Går också att gröpa ur för slumping och förändra efter behov… visst låter det fantastiskt! Faktiskt väldigt roligt, öppnar upp för lite nytt.

Men brinner inte pappersleran upp ??
glasfågel: vilken vacker skål …. mmmmmmmm 
Undrar samma sak som tidigare, brinner inte pappersleran upp? Är det vanlig papperslera från Panduro eller använder du någon annan mer avancerad då?

Väldigt nyfiken på detta m pappersleran- försöker fn göra dockor av pappersleran ;)

Jag köper min papperslera hos leverantörer för keramikprodukter. Det ska helst vara porslinspapperslera. Det luktar lite när man bränner första gången. Men sen har du en bra form. Glöm bara inte lufthålen i botten.

Men går då oxå att göra mönster i leran o lägga glaset över för att slumpas och få reliefmönster- men det behövs alltså lufthål här oxå!?

kollade på porslinspapperslera på cebex o där står att den skall brännas i ca 1200 grader- nu har jag bara en liten glasugn o är osäker på om den går så högt- men ni som använder er av denna lera till former, hur högt bränner ni den första gången?

Låter väldigt spännande:) tack för brännkurvan - får se om det är ngt jag testar längre fram :)