vad gick fel?
vad behöver jag ändra på i min brännkurva? Någon som vet? 2 fick vass spets. Och allihopa (förrutom den minsta smala) har inte dragit ihop sig ordentligt utan istället har de fått mjuka kanter men lite lustiga former….. Beror de vassa spetsarna på förhög topptemp? Jag har idag en hålltid på 40minuter på topptemp….. Bwhöver jag förlänga hålltiden för att de ska hinna forma sig färdigt? Eller vad ska jag göra? Kan jag fusa de igen för att få de att forma sig färdigt? Och hur ska brännkurvan se ut då? Har testa några gånger nu med ungefär samma resultat…. Denna gången höjde jag topptempen med 1 farenheit och fick dom vassa spetsarna istället men dom hinner fortfarande inte dra ihop sig hela vägen….. Jag har ju redan förlängt hålltiden till 40 minuter…. Har ni några bra förslag? Känns som jag är helt fel ute just nu och behöver ändra kurvan radikalt….. Jag använder system 96. Tar tacksamt emot hjälp och råd…
Svårt att kommenera utan att se vilka objekt som du hadde problem med eller vilket topptemp du bränt på.
Du van alltid slipa och bränna om. Bara klarbränna trax under 700 ingen hålltid eller någon rundning 750-800 men ingen eller lite hålltid.
Jag ser att det är dichtroisk- eller iridiserandeglas dessa rör inte på sig lika lätt som annat glas och ligger dom på top utan klarglas över så blir det lätt spetsar vid större rörelser. då galset strävar mot sina 6mm.
40 min hålltid skall man inte behöva objekten på bilden. Skulle vara tillräckligt med 0-15 min på rätt temp. (790-810 C)
Har nu gått in på system 96 hemsida och kopierade deras rekomenderade brännkurva och testade att bränna… Den var lång som attan… Tog lång tid… Och hade 6 segment… Jag mistänker att jag borde kunna förenkla den på något sätt till sådana här små projekt…… Det jag konstaterade är att de rundade sig bättre nu…. Men jag tycker nog att de flöt ut lite….. Men jag ska testa igen med nya projekt eftersom detta var en ombränning och det kanske reagerar annorlunda? Om jag vill minska tendensen att flyta ut för mycket… Ska jag då sänka topptempen i första hand? Eller hålltiden? Eller både och? Om jag skulle vilja leka med tidigare misslyckade projekt ochbygga på några detaljer och bränna igen…. Men dessa detaljer vill jag inte ska smälta in helt utan de ska "ligga ovanpå" nästan bara slumpade på men "fastlimmade i varann" om ni förstår hur jag menar…. :-) har inte riktigt utvecklart klart denna ide i tanken ännu…. Men vill testa….. Har ni några ideer på hur jag ska modifiera brännkurvan då för bästa resultat?
du har helt rätt där cillan, inte behöver du 6 segment för att bränna smycken inte
.
själv skulle jag börja med att sänka topptempen, testa med 10 grader C tex - blir det då för lite rundning kan du ju fusa om men har det blivit för mycket fusat är det ju värre.
och det du talar om är en form av tackfuse som brukar benämnas "fuse to stick", vill du bara ha det så skulle det nog kunna räcka med sisådär 700 grader tror jag eller det kan faktiskt räcka med ännu lite lägre temp men det blir ju lite osäkrare. brännkurvan i övrigt behöver du inte ändra om du tackfusar eller slumpar istället för att fullfusa, bara topptempen.
vad fina saker! :)

Smycken kan man bränna raskt. Gå med full fart till din topptemperatur, utjämna 5 minuter och sen raskt ner til avspännng på 520 i 30 minuter. Sen kan du stänga av!