Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett02-ugnsgjutning
Läst 5592 ggr
LenaR
0

Gjuta glas

På keramiksajten har jag lärt mig att det inte är så bra att smälta glas direkt i en gjutningsform. Bättre är att lägga glaset i en kruka med hål i botten och smälta det i krukan så det rinner ner i formen. Varför är det bättre? Vad blir egentligen skillnaden?

undrar Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Jag använder sällan lerkrukor utan försöker göra en tratt i gips blandat med kvarts eller flinta. Lerkrukorna vinglar och släpper ut glas mellan formen och krukans botten, om formens topp inte är absolut plan.

Att man använder trattar beror på att det inte går att packa en form full med glas. Man behöver lite råge som man säger. Detta eftersom det blir en massa luft mellan allt glaskross. Det här gäller vid all form av ugnsgjutning.

För slutresultatets skull spelar det ingen roll om det är en tratt av keramik eller av gips.

När man varmgjuter är det bara att hälla i formen.

Lycka till!

Mvh Eva

LenaR
0

Om jag förstår rätt handlar det alltså om att man inte behöver ta till så hög kant när man gör formen? Eller handlar det ocksåom luften mellan glaset, att det lättare blir luftbubblor när man smälter glaset direkt i formen?

Hur är det, varje nytt svar ger upphov till i snitt 2,6 nya frågor? Jag tror det är något åt det hållet…

Glad Lena

EvaRittsel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag inser att jag helgen får skriva en artikel om hur man gjuter glas. Det är faktiskt så att det blir mer luftbubblor om man häller glas direkt i formen. Men det är inte hela sanningen. I viss formar måste man göra en tratt till glaset så det kan rinna ner. För man får inte in allt glas man behöver annars.

Sen måste man göra kanaler så luften kan pressas ut ur formen när glaset rinner ner. Jag tror jag måste göra en liten instruktion till detta.

På bilden ser ni en gipsform som det är minst sagt pilligt att peta in glasbitar i. Då ställer man en glaspinne i det lilla hålet och kan - om man vill - ställa en blomkruka fylld med glas ovanpå. Eller skapa en tratt av gips som håller glaskrosset på plats.

Bredvid ingötshålet - det hål glaset rinner ner i - kan man borra ett hål så luften kan sippra ut. Och det finns massor av andra metoder att få ut luften effektivt ur formen.

LenaR
0

Ser fram emot artikeln!

Har hittills bara gjort formar i ett stycke, så jag har löst mängdproblemet med att ha ordentligt hög kant upp från formen. Men jag tycker det är väldigt vackert med luftbubblor i gjutet glas, så får man mer genom att använda gipstratt så ska det provas det också.

Tack för svar!