Matt yta på fusat glas
Hej glasfantaster! Jag har precis köpt en ugn från PMC och idag testat för första gången (har tidigare använt en hot pot). Själva fusingen blev som den skulle men när jag tagit ut glaset är det en matt yta på det. Om jag blöter ned det är färgerna precis som de ska men när det torkat är det matt igen. Vad har jag gjort för fel? Det här har jag inte varit med om tidigare. Någon vänlig själ som kan hjälpa en som är ny på det här med "riktiga" ugnar? /Dreama
Är det matt yta på undersidan eller ovansidan? Har själv råkat ut för,matt yta på undersidan men det avhjälptes med att jag bytte till fusingpapper som underlag, då försvann det….
Det är ovansidan som är matt :-(
Jag kanske ska tillägga att jag använder bullseye och hade en topptemp på 820 grader i 15 min.
devitrifikation vore ju konstigt med tanke på att det är bullseye du använt och det var första fuse, men annars liknar det ju nåt åt det hållet med tanke på dels resultatet och dels att det låter som att du tillfört glaset lite onödigt mycket värme. 810 grader i 10 minuter räcker utmärkt i de flesta ugnar. antar att du var noga med att göra rent glaset innan? vilken färg hade du? det finns några bullseyefärger som blir matta väldigt lätt, som aquamarine tex
Tack för svar! Aha, kan det vara för mycket värme o tid? Jag följde den rekommendation som kom med ugnen men jag vet ju att det inte är ngn garanti för att det alltid fungerar. Jag hade mörkblått glas i botten o ett klarglas över. Javisst, jag gjorde rent glaset innan på samma sätt som jag gjort tidigare när jag använt hot potten. Kan det bero på för långsam kylning ned till 540 grader eller att det inte var helt i rumstemp när jag tog ut det? Det var runt 40 grader.
ja jag vet att rekommendationerna för bullseye-glas har ändrats (sänkts) - numera säger bullseye själva rentav 805 grader och 10 minuter för fullfuse tror jag.
ok, ja oavsett vilken blå nyans du hade så om klarglaset låg överst så har det ju inte att göra med att glaset var en extra känslig sort iaf
det har inget att göra med att du tog ut det vid 40 grader iaf, men hade du nåt annat än "full fart" ner till 540 då?
Ok, vad bra att veta. Ska testa en lägre topptemp under kortare tid. Nej, jag öppnade dörren när nedkylningen skulle starta o stängde den igen vid 540 (oxå enl. instruktionen). Ska man göra så vid fullfuse av lite glas där det inte är några "konstigheter" i designen? Lät den sedan vara stängd till 40 då jag inte kunde hålla mig längre :-)

Det är för hög värme ELLER för lång tid på topptemperaturen. Gå ner till 810 grader och har samma hålltid. Sen ska du inte ha det öppet mer än ner till 600 grader. Dina alster kan spricka,