Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1484 ggr
creativa
0

Säkerhetsglas till fusing?

Jag håller på att samla på mig material och verktyg för att börja glasfusa och har inledningsvis tänkt använda floatglas. Nu har jag några glasskivor i säkerhetsglas som jag funderar på om det går att använda till fusing. Någon som vet? Vad innebär säkerhetsglas? Är det bara tjockleken det hänger på, eller är det något annat som gör glaset hårt?

AleZK
0

"Säkerhetsglas" kan vara ett laminerat glas då är det inte särskilt bra att fusa men det kan även vara härdatglas då funkar att använda speciellt som kross em även som bas för att måla på….

creativa
0

Jaha tack, ja det kanske är bäst att skära av en bit och provkrossa. Då borde jag ju märka om det är laminerat.

EvaRittsel
0

Ta det försiktigt. Är det sk härdat glas så kan det explodera!!!!!!!! Men krosset kan man fusa samman och göra vad man vill med. T ex  kan man använda bilrutor etc

creativa
0

Aj då! Är det kanske bäst att krossa redan från början? Jag läste att det är gjort med inbyggda spänningar, just för att det ska splittras i små trubbiga bitar, istället för i stora vassa skärvor. Kan man blanda det med vanligt floatglas?

MaritaD
0

Troligtvis kan du blanda med floatglas…..men prova gärna att lägga på lite kross och inte för tjockt lager.

Har du tur så funkar det…..

Lycka till!

EvaRittsel
0

Nej blanda INTE! Använd det glas du får och lägg det i ugnen, full eller tackfusa och slumpa sedan. Kan bli superbra.