Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3630 ggr
asatorn
0

Limmet "No Days"

Nån som testat detta lim. Jag har klistrat mina hängen till glas-halsband och örhängen med det. Man fäster det med en varmluftpistol.  Det lossar har jag märkt i hett vatten. Det gör mig rädd att till sommaren kommer alla hängen  att lossa!! Nån som upplevt detta?

Meta
0

Jag använder normalt Extreme repair som härdar på 24 timmar. Det fungerar bra MEN för en kund fungerar det inte. Hennes smycken lossnar hela tiden! Använder det hjärtformade bakstycket. Man kan i stort sett skrapa bort limmet med nageln från bakstycket. Otroligt!

Därför köpte jag No Days och provade när jag skulle limma om ett av hennes smycken. Hon kom tillbaka efter 2 veckor, längre höll det inte…

Därmed inte sagt att det är något fel på No Days. Men jag undrar vad det är hos vissa människor som gör att limmet löses upp… Hon använder ingen stark parfym och har inte varken badat eller bastat med smycket på.

Någon annan som har liknande erfarenhet el tips på bra lim?

SusannAlg
0

Jag använder också Extreme repair. I helgen träffade jag en kund som hänget lossnat för, hon köpte smycket av mej för ett år sedan. Själv har jag råkat ut för att det lossnat på 2 av mina mest använda hängen, men då hade jag slarvat och haft dom på när jag duschade. Har varit mest orolig för ringar, som oftast är mer utsatta, men peppar, peppar… hittills har dom inte lossnat.

Nodays har jag inte testat.

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

53goran
0

Jag som hade fått tips om att detta lim skulle vara smidigt och bra. Men nu vet jag inte om man törs prova det eller inte.

monkymonx
0

Prova tvåkomponents epoxylim, det funkar bra att limma hängen med, sitter som berget tycker jag:-)

alliz
0

Håller med 2 komponent limmet är kladdigt och trist men HÅLLER

MaritaD
0

Det finns ettt snabblim och ett långsamthärdande epoxylim. Snabblimmet är härdat på 15 min och man har bara ett par min på sig att limma. Det långsamthärdande limmet har man nästan en tim på sig att arbeta med innan det stelnar. Men det tar 9 timmmar att  härda färdigt. Det går att hjälpa till med värme, för att påskynda prosessen. Båda limmet sitter som berget, bara man slipar lite på ytorna som ska sammanfogas. Jag har limmat massor med smycken med dessa lim och inte fått ett enda klagomål på att något lossat.

Maritha

Meta
0

#6 Får leta upp detta lim är det Casco eller?

MaritaD
0

Plastic Padding från Henkel.

Detsnabbhärdande heter Super Epoxy och det långsamhärdande Super Epoxy Expert. Finns på Biltema, Jula och Clas Olsson.

Inte ett enda smycke har lossat och jag använder det till större glasprylar som limmas mot metall och det har också funkat bra.

Maritha

EvaRittsel
0

Jag vill också enbart rekommendera Super Epoxy till limning av smycken. Luimmar man glasskulpturer som ska så utomhus så håller detta däremot inte. Då måste man limma med UV-lim - som fontänen på Sergels torg i Stockholm är limmat med. MEN. Det är alltid väldigt viktigt att slipa med diamntslip åde på silvret och glaset vid montering av smycken. Att sandpappra räcker inte.

karolina70
0

Hej!

Jag har haft mycket problem med No Days. Säkert minst 20 % av mina smycken har lossnat i somras. Jag har också tänkt på att det kunde vara pga värmen… Gick över till epoxy 2 komponentslim istället och det funkar bättre men inte perfekt. Har börjat rista i glaset under limningen och sedan tvätta med glasputs det verkar fungera… Det är ju väldigt tråkigt när det lossnar…