bränna målat glas?
Hej
Jag har införskaffat mig några glasfärger från utherm och tänkte måla mig några vinglas . Jag har en keramikugn hemma som jag tänkte bränna i men jag vet inte hur man gör : ) hur ställer man in för tempstigningen , topptemp , utjämn? Jag tänkte börja prova på några ikeaglas som jag har hemma , funkar det eller ska det vara särskilda glas att måla på…? hur vet man vilka glas som är bra att måla på? Finns det någon här som vet…..?

Måla inte på helkristallglas bara, eftersom de är så mjuka och lägger sig tidigt.
Jag kan bara föreslå att följ anvisningarna på färgerna du hade fått, testa bränna ett glas först, och om du fick ut den med fastbränd färg (blank) och utan förvrängning, då har du gjort rätt. Någonstans vid 540 grader bör ju räcka, men ugnarna är lite olika också. Och blanda inte färgerna med varandra. Om du vill göra skiftningar, vänta tills första färgen torkat innan du målar över med en annan. Glasen bör vara torra när du börjar bränna. God ventillation, sakta upp o sakta ner, bör funka utan utjämning.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hejsan =) äntligen en glasmålare. IKEA glas är toppen. Har köpt vaserna för 15 kr/st och småglas 4 pack 10kr.. Jag har en ugn som jag köpt från just Uterm. Jag bränner i 580 grader. Mina glas har aldrig smält eller böjt sig. God ventilation vid röda färger annars inte. Utjämning blev jag rekommenderad vid tjocka glas (10 minuter om man rullar fär i dem) Jag har målat med pensel utvändigt. Och brännt tjocka glas utan utjämning. Har du frågor så hör av dig. Jag delar gärna med av det jag kan. Ha de bra. Hälsningar Sirpa
Hej igen.. glömde en sak. Du måste ha en ställning och hänga upp vinglas ( i foten ). Alltså upp och ner. Hälsn Sirpa

Tack för alla era tips. Hoppas alla glasmålare får hjälp av dessa!