Gjutkurva
Har någon en bra gjutkurva för keramikugn där det är ett runt föremål som ska gjutas i gipsform där omkrets är 7 cm i diameter? Vill gärna i samma ugn sätta en platt öppen form där jag har et objekt som ska bli 3 cm i tjocklek, liggande platta, i en sandform med relief?/Louise

Man måsta känna in sig med sin ugn. Och veta vad för slags glas det är som ska gjutas. Float, Bullseye, Katedralglas eller???? Men pröva detta om du har Bullseyeglas eller System 96.
Start 50gr/tim upp till 300 grader . Håll - utjämna - 10 min.
150 gr/tim upp till 800 grader. Håll 60 minuter.
Max ner 480 grader. Håll ca 13 timmar.
15 grader/ tim ner till 250 grader. Avsluta och låt svalna till rumstemperatur.
Gips tål inte snbbare uppvärmning än 50 grader i timmen i början. Sandformar kan man värma upp med maxhastighet. Men eftersom du ville bland gipsform med sand går man efter gipset.
Kolla gärna att glaset smält ut när du är på topptemperatur. Men öppna bara lite och se till att du inte bränner bort ögonfransar…
Tack. Jag glömde bort att skriva att det är Bullseyeglas. Jag förstår att det är individuellt ugn till ugn men just att det är en tjockare glasskulptur med gips runt vet jag att det behövs en långsamare avkylning pga av att gipset dels håller kvar värme. Men du menar att den utjämning som behövs är 13 timmar på 480 och att 15 grader/tim ner till 250 är tillräckligt för att det inte ska bli sprickbildning? Är det samma kurva med öppen och sluten form, sand respektive gips?/Louise

Gips och sand håller värmen så det räcker med 480 grader för utjämningstemperatur. Det är inte samma kurva för sluten gipsform - Moulle Perdue - för där måste man lägga en utjämning på topptemperaturen 850 grader på ca två timmar för att glaset ska rinna ner i den slutna formen. Sand kan man braka på när man värmer upp. Det är närmast helt okänsligt för snabb uppvärmning.
Nyfiken! Beträffande gipsformar. Jag vill gjuta av min sons hand och undrar om jag kan göra en gipsform och gjuta av den i? Hur gör jag i så fall? Håller en gipsform i ugnen? Jag har gjort slutna formar av organiskt material men då bränner man ju ur innehållet för att få fram själva gipsformen… det blir ju svårt att bränna ur sonens hand… ;-) Tacksam för era erfarenheter.
Allt gott!
Janette Skogshus

Gör formen i lav gipsbinfor. Gör sedan en Muele perdue av den!
Vad är en Muele perdue ?
Kan man anv gipsbindor till att göra formar? Bränns inte textilen bort som finns i bindan och gör formen skör?