pärlbok
hej!
Sitter nu med mitt ex av boken Making Glass Beads av Cindy Jenkins. Vilken bok, och vad man får lust att prova. Detta blir min kvällsläsning för ett bra tag framöver.Jag tackar för detta boktips.
Men skulle vilja veta var jag kan få tag på ceramic fiber blanket? (vad det heter på svenska vet jag inte) Men såg en gång en annan pärltillverkare använda detta istället för vermicult. Som jag förstod kunde jag göra större pärlor om jag använde detta.
Lena

Hör av dig till Johanna Holub :) finns här på forumet.

Du kan beställa fiberduk - 2,5 cm hos en massa tillverkare coh återförsäljare - t ex Ceramas eller hos Seeemans eller hos Cebe3x eller hos PMC eller … Tjock fiberduk som håller värmen för större glasobjekt. Men inte för stora -då behöver du en avspänningsugn. Men nu är det ju pärlor som gäller. Eller….
jo,det är till pärltillverkningen jag tänker ha den. Som jag förstod på en annan pärltillverkare så kunde jag sätta lite större pärlor i den och sedan sätta dom i min vanliga ugn. Då på högsta effekt och slå av den och låta dom svalna sakta i ugnen, eftersom jag inte har en pärlugn.
Lena
Den vanliga ugnen kan du nog skippa.
Jag antar att du använder Effetre-glas till dina pärlor? För Effetre ligger stresspunkten på ca 450 grader. Så även om du har din vanliga ugn på 250 så svalnar pärlorna alldeles för snabbt ner till 250 och då kan det lika gärna kvitta, ärligt talat.
Det som är riktigt viktigt är att du sänker temperaturen ner till 450 grader så långsamt som möjligt. När pärlan har svalnat till 450 grader kan du inte introducera några mer spänningar i glaset utan det är som det är. Det man gör i en avspänningsugn är att man håller temperaturen vid ett visst gradantal (jag håller på 520 grader i 30 minuter för COE 104 glas). Genom detta så låter man molekylerna i glaset, som fortfarande kan röra på sig vid den här temperaturen, liksom lägga sig tillrätta och på så sätt försvinner spänningar i glaset som kan ha tillkommit när man gjorde pärlan genom att man omväxlande värmer den och låter den svalna igen.
Sedan sänker man temperaturen lite lugnt och fint förbi 450 grader så att man inte indroducerar några nya spänningar. Jag brukar faktiskt stänga av ugnen när den närmar sig 350 grader så får de svalna av sig själv.
Om du använder en fiberduk så är det viktigaste att du absolut inte gluttar på dina pärlor! No looking! Då blir de för kalla för snabbt. Detsamma gäller när du ska lägga in en ny pärla i fikerduken. Öppna ena hörnet jätteförsiktigt och låt liksom pärlan glida in. Fast var inte för snabb med att lägga in pärlan! *ler* De kan den få tomteskägg! (Fiberdukens fibrer fastnar i den fortfarande lite klibbiga ytan på glaset….. BTDT!)
Låt pärlorna ligga i fiberduken tills du är helt säker på att de är kalla!
Jösses, vilken uppsats! :-)
Tack för uppsatsen. Jag har inte hållit på så länge med att tillverka pärlor som du förstår. Alltid bra att lära sig något nytt.
Men det var det tipset jag fick, och som jag förstod så var hon glasblåsare. Så jag tycker att hon borde haft en hel del kunskaper om glas, eller?