Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett13-köpes-säljes
Läst 1991 ggr
Sofia75
4

Ugn för lampworking sökes

Har så smått börjat med lampworking men känner att jag vill göra lite större pärlor, till det behöver jag då en ugn. Har redan en fusingugn köpt på PMC, men det är ingen enkom lucka på den som jag nu har förstått att jag behöver. Funderar på att byta till större fusingugn då jag vill göra större glasfat, men jag har inte funderat klart än. Tänkte kanske börja med en lampworkugn och jobba vidare med pärlorna..

Har du en ugn du vill bli av med eller vet du någon?

Tacksam för svar, Sofia

rutisen
0

Jag har ett par i min butik http://bifrostglas.se/sv/55-ugnar

noora
0

Hurdan ugn har du? En del ugnar finns med både "vanlig" dörr och dörr med pärllucka, och i så fall kan det gå att byta dörr. Fråga PMC om det är möjligt på din ugn.

Sofia75
0

Tack för tipset med att byta dörr. Har frågat på PMC nu men inte fått något svar än. Jag är ju sugen på att skaffa mig en större ugn när jag ändå håller på och har fått erbjudande från PMC att specialbeställa en ugn i den storlek jag vill ha med lucka, den tillverkas tydligen inte med lucka. Jag skulle få betala 13000:- för den. Men frågan är vad jag kan få för min ugn jag har nu? Någon som har tips på hur jag kan tänka när jag ska sätta ett pris. Den kostade 8250:- ny och jag har haft den i ett och ett halvt år och i snitt gjort 2-3 bränningar i månaden.

gunnelb
0

När jag gör pärlor använder jag först avspänningsgranulat, som jag låter pärlorna svalna i. När jag gjort tillräckligt många spänner jag av dem i min ugn. Då behöver man ingen pärllucka.

Sofia75
0

Då undrar jag lite hur stora pärlor du gör? På kursen jag gick fick jag lära mig att jag kunde göra mindre pärlor och använda mig av avspänningsgranulat, det skulle räcka. Men större pärlor var jag tvungen att använda ugn till. Tar du av pärlorna från mandrellerna och lägger dem i ugnen sen? Vilken temp i så fall?

[kissidor]
0

sofia75, tror du inte att de då på kursen menade att dessa mindre pärlor skulle det räcka med att bara spänna av i granulatet?

noora
1

Granulatet avspänner inte pärlorna utan bromsar bara avsvalningen så att pärlorna inte spricker av köldchock när de svalnar. Om pärlorna är för stora (tjocka) kan de spricka även i granulatet eftersom de svalnar för fort.

Jag tycker inte att man ska sälja pärlor som inte är avspända i ugn, oavsett storlek. Däremot går det som sagt att låta små pärlor svalna i granulat och sedan avspänna dem efteråt.

Lägg pärlorna i kall ugn, låt ugnen värmas upp långsamt (kanske 150 grader i timmen) till avspänningstemperaturen (540 grader för COE 104 och COE 90), håll avspänningstemperaturen i minst en timme, låt ugnen svalna långsamt till rumstemperatur.

Om du har ett par polariserande solglasögon eller polfilter till kamera kan du kolla om pärlorna har blivit ordentligt avspända. Håll upp glasögonen (eller polfiltret) framför en datorskärm (laptop eller platt skärm) och vrid dem tills ljuset från skärmen släcks ut. Du ska alltså tippa dem åt sidan, som om du hade glasögonen på dig och tippade huvudet åt sidan. Du kan t.o.m. sätta på dig glasögonen om du vill, men risken är att du får nackspärr ;-) Polfiltret snurrar du bara på tills du hittar rätt läge.

Håll med andra handen upp en transparent pärla mellan glasögonen (polfiltret) och skärmen. Om du ser skojiga lysande mönster i pärlan är den inte avspänd. 

En bit ner i den här artikeln finns bilder på hur pärlan inte ska se ut respektive hur den ska se ut:

http://www.natverketinspira.com/profiles/blogs/kopguide-lampworkparlor