Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3066 ggr
Josiefruit
0

Egna slumpingformar

Hej!

Skulle vilja göra egna slumpingformar. Om man ska göra dem i gips, kan man köpa "bitar" och karvar ut den hålighet man vill ha. Eller är det bästa att köpa gipspulver, göra en bit och karva sen…?

Isf vilken sort? Har jag förstått rätt om Cebex Gips Primodur 40 är det jag ska ha?

Blås inte bort i vinden!Glad

Josefin

AleZK
0

Hej,

Gips är lite mer för engångsformar (gjutning) men går väll helt OK att gör slumpling i. Själv skulle hag gjuta gipset och bara putsa lite för att gå det yta jag vill ha och inte bearbeta gipset för mycket.
Om du har tänkt att det ska slumpa ut helt mot gipset (ta samma form) så är det viktigt med att det finns tillräkligt mycke luftkannaller annars kan inte luft komma ut och du får inte önskad form.

Ska du göra en gjutform så har du en fina gips inne och lägger ett lager lite råare gips med kanske lite chamote och eller kisel ytters.

Jag slulle föredra att gör a formar i lera om jag skull använda dome fler gånger, det går även bra i vermekulit plattor (lätt att bearbeta).

EvaRittsel
0

Gör formar i lera. Gips är engångsformar. Kan hålla några gånger för slumpning. Men för mycket jobb för kort användning. Gör egna formar av lera i stället.