Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2640 ggr
Eva GD
2

Glasugn . köpes

Funderar på att investera i en egen glasugn.

Har en liten från PMC idag, för silverlera och smycken, men önskar kunna bränna större fat, åtminstone 30x30 cm.

Står i valet och kvalet mellan Edab:s Cerama ugn IR3030

eller UTERM:s G50E.

Någon som har erfarenhet ifrån dem?

G50E är något större (sättplattan 41x41 mot 31x31), vilket kanske är att föredra men viktigast är att den är lätt att använda, pålitlig och att det finns reservdelar och service att tillgå.

Ingen som har något till salu?

//Eva

MaritaD
0

Hej! Jag har en G50E från Utterm som jag är väldigt nöjd med och den har jag haft i över 5 år.

Eva GD
0

Tacksam för svar!

Vad roligt att höra att du är nöjd med den!

Är den lätt att sköta och pålitlig?

Tycker du att sättplattans storlek är OK? Det beror förstås på hur mycket man producerar men … för normalt hobbybruk?

Köpte du stativet på hjul till eller har du den på ett bord? Ifall att du har den på ett bord -har du behövt isolera underlaget med klinker, sten eller gips?

//Eva

MaritaD
0

Jag är mycket nöjd med ugnen och det är lätt att ändra brännkurvorna som man vill. Det går att lagra 6 olika kurvor.

Plattans storlek är ok för mig. Jag har inte haft nåt behov att göra större saker. Jag har för säkerhets skull två plattor, fast jag har bara behövt använda en.

Min ugn står på golvet i källaren. Jag har ryggbesvär och står helst på knä framför ugnen. Trodde jag skulle behöva stativ, men för mig funkar det bra utan.Jag har ingen extra isolering för det är betonggolv.

Lycka till med ditt ugnsköp!!

Evapeva
0

Jag har en IR3030 som jag köpte begagnad för ett par år sedan och jag är nöjd med den. Det är lätt att programmera olika brännkurvor. Den har korta ben, jag har den stående på ett vanligt träbord och den avger knappt någon värme alls på utsidan. Den räcker gott till att göra smycken och mindre fat.

Lycka till med ugnsköpet! Glad

Eva GD
0

Tack snälla för svar! Bägge ugnarna verkar ju bra!

Jag får se vilken av dem det blir!

Det hade varit toppen om man kunnat få tag i en begagnad, de kostar ju en del!

//EVA

EvaRittsel
1

KRÄV GRARANTI OCH SERVICE SKRIFTLIGT

Det är svårt att hitta begagnade glasugnar eftersom skaran av användare växer och växer. Man kan köpa en keramikugn och det fungerar bra oxå! Men om du är ovan att programmera och kanske fixa med ugnar så kanske du ska skaffa en ny - eller om du har tur -begagnad.

UTERM är ett svenskt litet familjeföretag som tillverkar ugnar i Kolmården utanför Norrköping. Har en tidig ugn från dem som haft lite måndagsproblem. Men nu funkar det bra. De har t o m fått et tyskt ugnsföretag att köpa deras ugnar. Och det - det är ett bra betyg.

CERAMA. Hade tidigare en IR-ugn från Cerama, som vad jag vet bygger sina ugnar i Danmark. Det är ett stort företag med internationella kontaktytor. En ugn som adrig strulat och som jag dessutom hade i ett gymnasium (en annan ugn) utan problem i många år.

Att jag bytte berodde på att UTERM har en fläkt till en del av sina större ugnar som gör att du kyler ner ugnen snabbt och därför har möjlighet att ha en bättre kursverksamhet.

Men detta gäller ju inte din ugn.

Det viktiga är att du får en ordentlig GARANTI på din ugn. Minst ett år - helst 2. Jag skulle faktiskt kräva 2 år eftersom det är en dyr investering. Kolla oxå att du får med ett intyg på att du får support och service. Samt att det garanteras att servicedelar finns till ugnen. Gärna skriftligt.

Bra att jämföra är oxå vilket instrument som följer med ugnen. Hur många kurvor etc du kan lagra eller om du måste programmera den själv varje gång.

Lycka till!