Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1837 ggr
ArtiG
0

Glaset glir ved fullfusing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jeg brenner Bullseye glas i rund keramikkovn. Ovnen er delt i tre soner der temperaturen kan justeres i hver sone. På de to øverste platene brenner ovnen fint, men på nederste plate glir glaset i retning mot varmeelementene. Legger ved et bilde. Har opplevd dette tidligere og da hevet jeg temperaturen på nederste sone. Nå lurer jeg på om det er for varmt? Fuser på 790 grader, men termometeret er øverst i ovnen, så der blir det alltd bra. Hva kan være grunnen til dette?

AleZK
0

Jag kommer med en teori.

Jag tycker att förskjutningen har skett innan glaset klibbar kring 550C. Kan det vara att elementen vibrerar och på så sätt skakar bitarna så att de hamnar snett.

Jag gör detta antagand på att det transparanta underglaset har samma form som de färgade glaset över. och att det är 3+3mm tjockt

När väl glast klibbar så rör sig inte 6mm tjock glas särkilt mycket.

Salu2/CordiAlezk

ArtiG
0

Underglaset har samme form som glaset over og det er 3 + 3 mm. Elementene ligger ikke helt inne i rillene (fordypningen) i sidene på ovnen, så det kan vøre årsaken De har utvidet seg ved brenning og de er vanskelig å feste. Jeg får gjøre et forsøk. Takk for tipset.

EvaRittsel
0

Du bränner vid för hög temperatur!!!! Mnska ca 10 grader!

ArtiG
0

Takk Eva. Jeg prøver det. Hadde en mistanke siden glasset var litt skarpt i kantene.

Randi

EvaRittsel
0

Keramikugnar ska man har brännkurvor som ligger ca 15-20 grader under rekommenderade fusingkurvor. Detta eftersom värmen i en keramikugn kommer från alla håll - men i en fusingugn enbart uppifrån. På fackspråk kallar man det värmekoefficient. Tillförda värmegrader under viss tid.