Metalltrådar i glas..
Hej, verkar bli en spännande sajt detta. Har inte hållt på så länge inom fusing men jag tycker att det är kul att leka lite och exprimentera lite, mest med bullseye glas.
Nu funderar jag lite på hur jag ska göra för att smälta in en metalltråd som jag sedan efter fusingen kan byta ut mot en längre i samma tjocklek? När jag testat så sitter mina trådar fast och jag kan inte ta bort den alls. Ska jag behandla metalltråden med medel?
Har ju sett många som gör små figurer etc som sitter på en metallpinne. Vore kul att göra något år det hållet.

Man ska testa och testa och testa! Härligt att du ger det på detta.
Det går att linda in metalltråden i separator - oftast en blandning av ca 70 procent aluminiumoxid och resten kaolin, utspätt med vatten. Men det finns också speciella separatorer som tagits fram för metalltrådar till t ex lampworking som fungerar mycket bra.
Jag vet inte riktigt vad du gör. Men koppartråd är mjuk och går att dra ut ur glast om du behandlar det först. Det är denna metod de amerikanska böckerna rekommenderade under 90-talet.
Men nu är det år 2006. Så varför köper du inte fiberfilt dvs sådant material som man har vid ugnsbyggen och som de flesta leverantörerna har. Då klipper du ut en remsa av fiberfilten ( ofta 2. 3 eller fem millimeter tjock) och läggar in mellan glasskivorna. Och vips! Du har ett hål att trä in metalltråd i.
Hej Eva. Tack för tipsen. Jag har testat med vanlig separator, men det funkade inte så bra. Kanske är den speciella separatorn den jag söker.
Har också provat med remsorna av tunn filt, men tycker att det blir så fyrkantiga kanaler, har försökt att med diamantfilar runda hörnen men inte med så bra resultat. Blir ganska svårt att få dit en 2 mm tråd sen, grejen står ju och vippar och dinglar och jag har inte lyckats fixera detta med lim heller. Men nu blev jag sugen på att försöka igen. Ska försöka med tjock koppartråd om jag nu hittar en sådan tjock en. Tack igen.

Var beredd på att det är ganska knepigt att dra ut koppartråden. Det är segt. Och ibland går det inte alls.
Tjock koppartråd - 1,5 mm-2 mm - kan du beställa hos din järnhandlare om de är snälla. Men oftast vill de att man beställer större partier. Jag vet att Bauhaus hade tjock koppartråd uppvirad på en träpinne förra året. Det är nog det enda stället fär jag hittat det. Men pröva inte med mässing. Den är för hård att dra ut.