vill inte ta ihop
Jag håller på fusa figurer med rätt många skarvar. Jag har försökt lägga på små bitar av glas över de flesta skarvarna men ändå har det blivit att det inte tar ihop som jag vill. Vad gör jag för fel?
Vad har du använt för topptemp o hålltid? Låter i alla fall som du inte gått upp tillräckligt i temp för att det ska "flyta ihop" Sedan är det ju så att har du mer än 6mm tjocklek i dina figurer så får du ju en formförändring om du går upp högre i temp o det kanske du inte vill ha. Lite svårt o veta vad det är du gör o utan bilder för att kunna säga så mycket om hur du bör göra.

Ät det fönsterglas eller Bullseye? Jag säger som #1 Cessy. Du måste upp till topptemparatur för att det ska smälta ihop i fullsfusing. Om du vill tacka så måste de så att säga lägga bitarna omlott.
Jag använder system 96 och har endast använt 1 lager glas till figurena. Första omgången körde jag fullfuse men tyckte jag fick vassa kanter så då gick jag ner någon grad i temp.
6mm. Kom ihåg att om glaset är mindre än 6mm så krymper det. Detta kan förstärkas genom att två bitar fäster före det fester med andra och drar isär.
Ligger figuen i en "ram" med lite längre bitar kommer de längre bitarna att dra ihop motivet. Så vist har temperaturen en invärkan men mycket är hur designen ser ut om man jobbar i "sub6mm"
Salu2/CordiAlezk
AleZK: Ok, jag är rätt ny i fusingbranchen. Men bra förklarat nu
förstår jag varför det kan bli så. Men jag vet inte vad "sub6mm" står för.
Vad tillverkar man en ram av?
S
sub6mm = under 6mm tjockt. här får man ta hänsyn till krymp problem som är temperatur/tidsberonde
6mm inga rörsler i tjocklek
+6mm glaset kommer att "rinna" ut
Den ram jag pratar om är en ram i designen alltså att det ingår långa glasbitar i själva designen.
Jag kom också att tänka på att glaset rör sig olika på olika underlag har man ett mycket slät underlag med fiberpapper kommer den att röra sig lättare än om man har ett strävare underlag.
Ett annat sätt att få bitarna att flytta samman bättre är att lägga dem i en lätt skålformadform…
Glas eftersträvar helt enkelt att bli 6 mm efter bränning. Har man lite glas på så drar det ihop sig till sina 6 mm och då kan det bli vassa former. Om man alltså lägger glaset 6 mm tjockt från början så håller sig formen rätt bra.
Ok, jag trodde jag gjorde det enkelt genom att använda bara 1 lager glas, eftersom jag hade så myket skarvar. men jättebra att veta i fortsättningen när jag ska göra nåt.
Ett annat problem jag haft är när jag kört bara 2 lager glas och ska ex. göra en skål. Fullfusebränningen har blivit perfekt men när jag slumpat den i formen så har det blivit stora luftbubblor, som nästan exploderat. Formen är helt ok. Har kört skål med 3 lager glas och det har funkat. Är det temperaturen det beror på?

#8 Hur ser dina formar ut? Verkar som om luften inte kan komma ut utan att det blir bubblor! När man lägger fullfusat glas på en form och börjar värma upp ,så värms först yttersidorna. Ta ett runt fat tex - längst ut i cirkeln blir det varmast först och det mjuknar oxå snabbare. Har du lagt din design på en form som då inte har hål i botten så innesluts luften. Och det blir superstora bubblor i gaset.