Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 2094 ggr
MNalleW
0

Gick itu - rakt av efter 3 dagar

hej!

Glasfusing är rätt så nytt för mig. Men jag har gjort ett antal smycken nu. Tycker de blev fina.

Efter bränningen i ugnen, så har jag lagt dem i en smyckelåda i väntan på hängen. De ligger plant.

Nu efter tre dagar så har ett av glasen gått itu rakt av. Efter tre dagar !

Jag såg ingen tendens till att den skulle kunna vara sönder eller ens en spricka. Varför efter så lång tid. Och framförallt..vad tror ni har hänt?

Nu vet jag inte om jag vågar sätta hängen bakom de andra, eller skall jag vänta ett tag och se om även de spricker:( Ser inte ut som om de är på gång. De ser ju fina ut, men det gjorde ju även den som sprack.

Den som sprack blev inte helt sluten runt om hörnen så som det blir i fullfusing. Det heter väl tackfusing ..eller? Kan det bero på det ?

Ja, det blir ju många frågor så här i början. Man lär sig ju efter hand. Men intressant är varför den fick liv efter så lång tid.    

Hej från Nalle

Gillan
0

Kan du ha haft olika coe på glasen? Ifall det översta på det skadade smycket hade en annan coe…?

MNalleW
0

Nä, det var samma.

Nalle

Kikkibeads
0

Nu jobbar jag ju inte med fusing utan blev pärlor men om en pärla spricker mitt itu brukar det bero på temperaturstress. Hur långsamt lät du temperaturen på ugnen gå ner?

MNalleW
0

Hej Kikkibeads,

Jag kan inte svara exakt på din fråga. Jag har nämligen en miniugn köpt på PMC som man inte kan se temperaturen på.

Köpte den till silverlera. Det har fungerat bra. Men det ska gå att fusa i den också.

Jag har fusat enligt ugnens instruktion för fusing. Dvs efter 30 minuter så har den uppnått temperaturen 830 grader. Sedan skall man hålla koll i fönstret när glaset börjar smälta. När ytterligare ca 20 - 40 min gått är glaset klart. Då skall det ligga kvar och svalna på keramikplattan.

Det kan möjligen vara så att jag tagit den för tidigt från plattan.

PS/Förstår ju att denna lilla ugns kapacitet kanske inte är så bra. Men det har gått att göra fina grejer. (Om de nu inte också spricker om tre dagar ! Gaaah !). Jag har bara testat att fusa i denna ugn, för att det står att det skall gå, men jag har för avsikt att  skaffa mig en annan bättre ugn. Funderar på PMCs mellanugn. Den för 7800 kr. Det var någon annan här som undrade om den också. Vore kul att veta om den funkar bra.

Nalle

Nenne
0

Aj då .. det är viktigt att de får ligga kvar tills det har svalnat ordentligt. Men PMC ugnen den lilla fungerar toppen, har kört mycke glaskurser med den.

MNalleW
0

Tack Nenne! Ska skaffa mig en sån.

Kanske kanske har jag varit för ivrig och tagit bort dem för tidigt från keramikplattan. Orsaken är den att i den lilla - lilla ugnen som jag har så kan man bara göra tre åt gången. Och det är redan för få för mig. Vill göra många !

Men de som inte spruckit har blivit fina vill jag poängtera iaf någon vill köpa den lilla - lilla ugnen till det lilla - lilla arbetet Glad

Men jag blev lite förvånad eftersom den som sprack såg lika fin ut  som de andra. I tre dagar ! Och först efter så lång tid, gick den i kras.

Nalle

Nenne
0

Man kan nog få räkna med att nån går sönder ibland, men glas kan nog spricka flera månader efteråt om de inte får svalna av ordentligt.. så det är viktigt att man inte stressar det i avsvalningen.. trotts att man sååå gärna vill kolla eller har svårt vänta ;) det kan jag ha ibland med *s* .. Lilla ugnen kan du göra mycke glas i om du köper en extra hylla med så får du två plan :) det har jag funkar fint :) och då får du jobba på för att fylla dem :) Mina grupper brukar vara 8 deltagare och de får ut minst 3 bitar var innan det är dags att sluta. Jag hade då inte velat vara utan ugn för man kan ju göra precis allt man vill i den (div) om man gör små saker :) vilket är utmärkt att kunna göra hemma i en vanlig lägenhet om man vill :)

MNalleW
0

Nenne, jo jag förstår nu att man inte kan vara för ivrig. Men det är ju så kul ! Spännande !

Nu ska låta mina färdigfusade smycken ligga länge länge, innan jag sätter på hänget, eller infattar dem i silverlera.   

Jag får försöka tygla min nyfikenhet- även om det är svårt;)

Har bestämt mig för att köpa en bättre ugn. För jag vill ju som sagt göra många och större och roligare smycken:) Jag har gått kurs och sett den lilla ugnen. Så det får bli den.

Så här kan jag inte ha det.

Ha en fin helg

Nalle

MNalleW
0

Jag är så glad att denna sidan finns. Om jag nu inte frågat om varför glaset sprack efter så lång tid,  så hade jag gjort samma misstag om igen - och om igen. Förmodligen.

För orsaken är troligen den att jag stressat glaset i ren nyfikenhet att jag ville se hur det blev.

Tänkte på, då man gick kursen, då fick man med sig glasen hem, redan samma dag. De var rätt varma när man tog i dem.

Men det ultimata måste nog vara att låta dem ligga kvar,  kanske över natten, och svalna av.

Tänker bara lite högt nu efter svaren jag fått:)

Tack från Nalle Glad

Hubert
0

Jag låter mitt glas ligga kvar i ugn tills det blivit rumstemperatur./Louise

glasklart
0

Jag har en ugn som är 20 x 20 cm i botten. Jag hettar upp den till full fuse på 1,5 tim håller full fuse temp i 6 min. Öpnnar luckan räknar till 10, stänger igen och låter det hela svalna i 1 tim med stängd lucka. Öppnar luckan helt och låter svalna till rumstemperatur. Jag har gjort tusentals smycken och inget har spruckit.

MNalleW
0

Är det den lilla ugnen från PMC du har?

Den verkar ju inte så svår. Tack.

Så snart jag kan skall jag köpa en sån ugn.

Ha det gott

Nalle

glasklart
0

Nej det är inte PMC:s, men deras är väl något liknande min i storlek.

Hoppas det ordnar sig när du får en ny ugn !

UTERMAB
0

Hej.

Allt bränt glas behöver avspännas för att all stress ska försvinna.

Detta sker genom att man lägger in en utjämningstid i avsvalningsfasen. Normalt ca 30 minuter i en temperatur mellan 516 och 540 grader beroende på vilket glas du använder. Vid större eller tjockare objekt förlängs denna tid.

Öppna inte ugnen vid temperaturer mellan 540 och 50 grader då är glaset känsligt för kalldrag. Vid högre temperaturer är det OK men akta ögon och händer! Jag väntar alltid tills temperaturen nått ca 50 grader. (även om det tycks ta evigheter)

MVH

Björn på UTERM