Glaspärletillverkning i hemmet.
Hej!
Jag undrar var ni som sysslar med lampworkteknik håller till . Jag har gått två kurser hos Cerama och är jättesugen på att köpa en egen pärlugn. Men jag vet inte var jag ska ha den. Vi har ett fritidshus med garage i källaren som ej används till garage. Men man får inte ha gas i källaren enligt min kursledare. Var håller ni till och var förvarar ni gasen. Vilken gas använder ni? Har hört att gasolgas missfärgar glaspärlan.
Tacksam för alla tips!
hjärtliga hälsningar Lotta
Hejsan.
Jag har själv aldrig använt en ugn för att göra pärlor. Men jag har en jättebra brännare med endast gasol inkopplad och mina färger blir aldrig missfärgade. (längre) Allt beror på vilken utrustning man har och så får man själv lära sig var man ska hålla glaset i lågan för att det inte ska brännas!
Jag tillverkar själv pärlor i hemmet, men gasoltuben tar jag bara in när jag ska göra pärlor. Annars förvarar jag den i ett skjul i trädgården. Gå in på AGA's hemsida t.ex. och läs in dig på gasolregler. (eller www.gasol.se) Du kan ju fråga dem vad de rekommenderar dig att göra. Det som kan vara farligt är ifall tuben står och läcker. Du kan mycket väl göra pärlor i garaget du nämnde.
Dessutom måste man alltid tömma slangen på gasol efter att man har arbetat. Och se till att du har bra ventilation eller ett utsug när du gör pärlor!
Lycka till!!!
MVH Johanna

Johanna hur gör du utan ugn då du ska härda glaset ? efter du har format pärlan med gasolbrännaren.._
(Anneling) härda material genom att långsamt kyla av det efter att först ha gjort det mjukt genom upphettning
Jag har sett nånstans att man kan ha en vanlig platta med en gryta och något sorts matrial "Vermiculit_"=mineralsten i som man sticker ner pärlorna i för att inte kyla av dem för snabbt… då man gjort sista pärlan kan man slå av plattan och det får svalna av sakta i detta..
Jag har ifs en ugn som jag kommer kunna göra detta i men det kan ju vara bra att se på lite olika metoder?
Hejhej.
För tillfället använder jag vermiculit. Innan dess använde jag isolerande fiberfilt (det gör jag fortfarande ibland). Det går bra att spänna av glaset på detta sätt men inte om man ska göra modell större pärlor, eller pärlor som är mer avancerade.
Därför har jag en som håller på och bygger en s.k. kylugn åt mig. Det är den ugnen där man låter glaset sakta (i önskat tempo) komma ner till rumstemperatur från ca 520 grader!

Ah oki :)
Jag tänkte prova med vermiculit i början. Har du bra tips om vart man kan inhandla det?

Det finns hos alla som säljer glasprodukter - Ceramas ÅF och Cebex och Uterm.
Nenne.
I kitet som jag skickar till dig kommer det att ingå fiberfilt och separator också. Det stod nog inte med på listan. Så vänta med att inhandla något tills du fått kitet och testat det!

Johanna Ahh toppen :) då väntar jag så klart :) *längtar* :) ska bli så roligt börja något nytt (som jag kan pula på med själv) :)
Vermicult är det samma som avspänningsgranulat, eller är det något annat. För jag har avspänningsgranulat, som man sätter ner pärlorna i.
Lena
Vermiculite och avspänningsgranulat är samma sak. att låta pärlorna svalna i vermilculite är dock absolut inte samma sak som "Annealing". För det behöver man en avkylningsugn så att man kan styra hur långsamt de ska svalna.
Fast det är ingenting jag rekommenderar att man köper som nyörjare eftersom de kostar ett antal 1000. Vänta tills du är helt säker på att glaspärlor är något för dig innan du köper en!
Kikki

*ler* jo jag vet, har en ugn redan..med möjlighet att kyla av långsamt Men jag vill även prova på andra sätt med så jag vet vad det är :)
Aha! (Men det kan ju vara käckt att veta för någon annan som är här och läser!)
Vermiculit fungerar bra om du gör mindre pärlor, främst runda. Om du gör små skulpturliknande grejer finns alltid risken att utstickande delar svalnar för snabb i vermiculiten och bryts av.
Hej.
Kolla på www.uterm.se där hittar du allt för pärltillverkning. Volcano, pärlkylugn, glas, verktyg…you name it!
MVH
Björn på UTERM