Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett15-praktikanter
Läst 1956 ggr
EvaRittsel
0

Praktikanter behövs!

Många av oss som arbetar med glaskonst tycker det är besvärligt att ta emot praktikanter från olika skolor. Det tycker inte jag.

De praktikanter som varit hos mig under årens lopp har inneburit massor av nytänkande. De är unga, okonventionella och för det mesta väldigt hjälpsamma.

De ger oftast mycket mer än vad de kräver i insats av oss.

Jag vill med detta forum få kontakt med konsthantverkare i landet som är beredda att ta emot praktikanter för kortare eller längre tider.

Skolorna har det väldigt svårt - eftersom så få av oss kan arbeta heltid och ta hand om en praktikant på ett bra sätt. Men om många går samman på en ort kan praktiktiden bli meningsfull ändå.

Kom med tips. Ställ upp. Hör av er till mig eller skolorna.

LenaR
0

Åh det låter jättespännande, men mitt problem blir att jag inte håller kontorstider precis, och jag skulle inte kunna ta två veckor heltid. Hur skulle man lösa det? Får eleven slussas runt mellan två eller fler hantverkare? Och vem står för samorganisationen i så fall, skolorna själva?

Jag är i alla fall intresserad!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

EvaRittsel
0

Jag har stundtals löst det så att jag slussat runt praktikanterna mellan olika konsthantverkare. För det är som du säger. Det är ofta inte kontorstid. Men flera av mina tidigare praktikanter har faktiskt jobbar också på helger och fått ledig mitt i veckan då jag skakat runt med andra jobb för att försörja mig.

Vill man kan man nästan alltid lösa det tillsammans med praktikanten och handledaren på skolan.