Bränningskurvor mm
Hejsan!
Jag gick en kurs i smyckesglasfusing i höstas och blev helt såld på det. Nu har jag gjort i ordning en liten hörna här hemma och införskaffat mig ugn (Paragon SC2) slip, glas mm och är jätteivrig att sätta igång. Men eftersom jag är helt novis på området skulle jag tacksamt ta emot förslag för hur jag bränner full fuse och tack fuse och även firepolish i ugnen.
Jag har läst lite här på sajten, men är inte helt införstådd med bränningsproceduren. Så nu kommer några mindre "intelligenta" frågor som jag hoppas jag kan få svar på 
1. Lägger jag in smyckena i ugnen från början när den är sval?
2. Ökar man direkt upp till det gradantal man vill uppnå eller görs det successivt?
3. När man når rätt temperatur för full fuse ca 815 grader hur länge ska glasen brännas på denna temperatur?
4. När man brännt smyckena klart på temperaturen 815 stänger man av ugnen och den får svalna själv eller minskar man själv temperaturen successivt?
5. När kan man öppna luckan utan att det är risk för glaset spricker?
6. Hur gör jag vid firepolishing?
Ja, det var många frågor det. Jag är mer än tacksam om någon av er proffsbrännare har möjlighet att svara på dem.
God fortsättning o vänlig hälsning från
Camilla
Hej,
Är långt ifrån någon expert men gör ändå ett försök att svara på några av dina frågor (men vilken topp temperatur och kurvor du ska använda beror på vilket glas du använder).
1. Ja du lägger i glaset i en sval ugn.
2. Du kan troligen programmera hur du vill att temperaturhöjningen ska vara men när jag gör mindre alster som smycken går jag direkt upp till topp temperaturen.
3. Du får prova dig fram men jag brukar hålla 15 min när jag full fusar (det gör jag oftast även när jag tack fusar men då med lägre temperatur)
4. Du kan troligtvis även här programmera en avsvalningskurva för att undvika att får spänningar i glaset (men det är inte helt nödvändigt om du ska göra mindre saker som smycken). Jag brukar hålla 20-30 min runt 540 C även på smycken för säkerhetsskull medan jag användet en helt annan kurva när jag gör fat och o.dy.
5. Vänta till det är runt 50 C så du kan ta i det (men jag tror inte mindre alster spricker vid högre temperaturer.)
6. Du gör på samma sätt, dock annan topp temperarur.
och du, grattis till ugnen
TACK 
och tack för snabbt svar! Glömde skriva att jag ska använda mig av Bulls eye COE 90. Jag har några följdfrågor som jag hoppas att du vill och kan svara på.
1. Vilken topptemperatur använder du vid firepolish?
2. Man ska även bränna ur ugnen första gången man använder den. Har läst att det ska man göra utan glas i och helst köra ett program på lite lägre temperatur. Har du något förslag på hur en sådan kurva ska se ut??
Mvh
//Camilla
Jag har för mig att jag kör firepolish på 670 C men jag använder 96-glas.
Stämmer att du ska bränna ur ugnen innan du använder den - tror inte du behöver någon speciell kurva, det viktigaste är väl att du går upp till så många grader att ev smuts som finns kvar bränns bort (5-600).
Nu har jag brännt ur ugnen. I kväll ska jag försöka mig på att göra min första full fuse bränning. Hull tummarna att det går bra 
TACK för alla bra tips o råd!!
Jag håller alla tummar jag har och ser fram emot att få se dina resultat!!!
Ja, det ska bli spännande att se. Vi får se om jag törs lägga ut några bilder i det här forumet…