tandläkarborr???

den driv högst troligen av luft. själv köpte jag för många år sen en dentalkompressor eftersom jag har en borr från USA (liknar tandläkarborr)- skillnaden mellan dentalkompressor o vanlig kompressor är att det ej rikserar komma in olja. kanske ngn mer har förslag..:)
Gå och köp en Mandrill det är riktiga namnet på en "dremmel" kostar ca 300kr på Jula- Claes ohlsson biltema,, till och med Coop forum har haft en egen billig mandrill, med i set´et finns det diamantstif det runda fungerar utmärkt att gravera med. finare finns att köpa från bland andra Slöjddetaljer.se
Med glada resultat
Danni

Det går använda tandläkarborr, men stiftet sitter i 90 graders vinkel från pennan (på din bild hålet till vänster) så jag tycker det är krystat att jobba med, glas har inga vrår som du behöver komma åt som i en mun. Som #1 skriver drivs den av tryckluft, bäst är ju gå till tandläkaren och fråga ut dem vad det är för slang och tryck som behövs. Jag tror att det är en förlängd axel som även Dremel har som extra del, dvs inuti slangen snurrar en fjäder som vid kontakt snurrar axeln i pennan.
Du kan också försöka ringa Forshaga Dentaldepå som säljer utrustning till tandvården och fråga dem om råd. Där får du säkert höra vad ett sådant munstycke kostar och om det är lönt att inhandla runtomkringutrustning eller är det bättre/billigare med en Multimaskin som #2 skriver.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Minislipmaskin-130-W-17083/
Är det en sådan dremel man ska ha? :)
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

ja det kunde funka för enklare arbeten, men i princip så speglar priset kvaliten. Så jag kan inte tänka mig att för 139 Kr får du en pålitlig, bekväm, tyst maskin som inte går dig på nerverna förr eller senare. Beror på vad du vill göra förstås, men att sitta timvis o pilla på ett motiv med dålig maskin är inte direkt upplyftande. I alla fall är det så billigt så vem som helst kan testa som första maskin.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Okej, ska fundera på den iaf :)
Glöm inte att du är älskad och helt underbar!