Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikettövriga-frågor
Läst 1188 ggr
JimJ
0

Hur och vad?

Nu har ÅsaF gjort mig nyfiken på det här med glas-konst. Vad kan man göra med glas och vad krävs för att göra det?

Jag har ingen hobby mer än att sitta på iFokus hela dagarna (och nätterna för den delen). Så glaskonst är kanske någonting jag kan testa på. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

FruBabsan
0

Det är en gigantisk fråga!

Glasblåsning, glasfusing, lampwork…..

Glasmålning, glasslipning, glasmosaik….

Smycken, kärl, konstglas…. 

Du får nog specificera dig lite. Glad

JimJ
0

Haha, aha. :-)

Men om vi säger att jag vill ha någonting att göra men som inte gör mig ekonomsk lidande. Någonting som inte är alltför dyrt med andra ord. Inte för svårt heller med tanke på att jag är totalt nybörjare. :-)

FruBabsan
0

Då är vi två!Glad

Jag har just börjat med lampworking eftersom det är det smälta glaset som fascinerar mig. Det ksotar ju lite att sätta upp en atelje, men behöver inte bli vansinnesdyrt för en nybörjare. Köpte ett startpaket hos Tuffnell Glass i England.

Lampwork.Etc är en community för lampworkare om du vill se lite av variationen. BeadArtists.org är också ett bra inspirationsställe om man inte har anlag för dåligt självförtroende.

Annars är säkert glasmålning säkert det billigaste, men det är ju liksom inte samma sak…

JimJ
0

Åh, nu är jag såld på lampworking. Jag hittade en massa filmer om det på youtube. Man kan ju göra underbart vackra saker! Men det såg mycket svårt ut. :-)

FruBabsan
0

Det ÄR svårt. Men annars vore det inte kul. Det som är bra är att man rätt snabbt kan få upp viss grundskicklighet så att det blir något som i alla fall tål att visa för sådana som redan gillar en! Flört
 Och sedan kan man spendera resten av livet med att bara bli bättre och bättre och bättre…

Jag har surfat runt massa och läst på, men också investerat i en bra grundbok. Visst kan man köra trial and error-metoden redan från början, men det blir så väldigt mycket lättare om man har åtminstone liiiite koll på vad man borde göra.

Gock en weekendkurs i Stockholm också. På Folkuniversitetet. Jättekul!!!!

JimJ
0

Det är klart att det måste vara svårt. :-)

Jag tänker börja med lampworking. Nu ska jag bara leta efter de prylar man behöver. Sedan har jag mer än halva livet på mig att bli bättre. :-)

Vad heter boken du köpt? Jag måste också investera i bra nybörjar-böcker.

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

FruBabsan
0

Kul!

Jag kan varmt rekommendera Kimberley Adams The complete book of Glass Beadmaking. (Finns bl a på amazon.co.uk för 11,37 pund.)

Jag ringde också och kolla med brandmyndigheten vad som gäller för att ha gas i bostaden.  Men om du kör på MAPP-gas i början bör det inte vara något problem.

Lycka till!

FruBabsan
0

Förresten har Johanna (medlem här) startat en butik och säljer bl a brännare. Hon säger att om man mailar till adressen johanna.holub@gmail.com så skickar hon information och prislista.