Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett07-lampworking
Läst 3171 ggr
josa
0

pärltillverkning

Jag tillverkar lite pärlor för hobbybruk.

Men ibland blir mina pärlor lite svarta, är det någon som vet vad det beror på?

mariatingsund
0

pröva hålla glasbiten i olika lägen i gasollågan o kolla vilket läge är bäst. (tror det är spetsen av lågan, men återkom vad du hade fått veta.)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

johannaholub
0

Hejsan.

Vad använder du för brännare? Om det bara är gasol (vilket jag själv använder) så bränner man lätt färgerna och de blir lite svarta. Som maria påpekade så hjälper det att hitta "det rätta" läget i lågan! Dessutom reagerar olika färger olika i gasolen så de kan ha olika "lägen".

En bra brännare för att bara ha gasol är den som kallas för hothead!

Lycka till!!

mariatingsund
0

Jag kan tycka samtidigt att det kan bli väldigt vackert med svartskimrande delar, likt  grafit. Iaf då man blåser glas o värmer biten för mycket, för då är det större yta och "har plats" för den effekten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

johannaholub
0

Ja, visst kan det bli jättevackert. Själv har jag några vackra havsblå pärlor med turkosa prickar på. Den färgen råkade brännas så den blev roströd i kanterna, vilket var otroligt fint faktiskt!!

josa
0

Hej Johanna!

jag har en hot head brännare, men den monteras på små flaskor "Bernzomatic", vilka kostar ca 300:-/st. Det blir ju ganska dyra pärlor när man bara kan koppla den till en sådan flaska. Har försökt få tag på någon fattning så jag ska kunna koppla den till en vanlig p11 gasoltub. Men det verkar helt omöjligt.

Vet du om man kan köpa detta någonstans?  Skulle vara jättekul om man kunde komma igång lite mer med pärltillverkningen.

johannaholub
0

Hej.

Jag har en hot head som jag har kopplat till en slang och tub! Om du vänder dig till Sundance art glass i usa så har de rätt kopplingar för att anpassa till svenska mått. Men, det är ganska dyrt med frakt och tullavgiften man får betala när det kommer till sverige. Jag kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde men jag tror att de på AGA gas fixade kopplingen till mig! Gå dit och fråga. De brukar ha ett kontor i varje större stad!

Lycka till.

johannaholub
1

Annars så är min idé och dröm att börja sälja "starterkit" så småningom och då kommer jag att beställa såna här kopplingar också. Men för din del antar jag att du vill ha dem så snart som möjligt!

josa
0

Tack för svaren. Jag har prövat beställa från just Sundance art glass men jag fick aldrig några varor. Fast jag får väl prova igen så småningom om inte du kommer igång att sälja rätt snart.

Lena

FruBabsan
0

Jag har en HH kopplad till gasol. Det tog en veckas jagande genom en massa butiker i Uppsala som jag aldrig hört talas om, men till sist fick jag ihop det. Slang och koppling till HH (som inte har en svensk standardkoppling) köpte jag från Tuffnell Glass i England. Tryckventilen till gasolflaksan köpte jag i Sverige. Kolla med en husvagnsservicefirma eller slå på "gasol" på Gula sidorna så hittar du säkert någon.

Bor du i Stockholm lär det finnas en firma där som heter Kungsholmens Gas o. Gasolservice som ska vara jättebra.

Kikkibeads
0

Tryckventil?

HH är inte gjord för att användas med regulator utan för att köras direkt på flasktrycket. Får du någon vidare fart på din om du använder regulator?

johannaholub
0

har själv försökt att köra min HH med tryckventil och trodde att nåt var fel, tills jag pratade med mina "gasolkompisar" och blev informerad…..

Om man vill slippa allt trubbel (som jag själlv hade i början när jag fick min HH, med att hitta omkopplingar till svenska mått o.s.v.) så kan man köpa hot head-brännare av mig. Färdigomkopplad å med gasolslang och allt ;)

UTERMAB
0

Hej.

Vi har en väldigt trevlig liten ugn för pärltillverkning som kallas "Volcano" Den drivs av vanlig gasol och ger väldigt fina resultat. Kolla hemsidan www.uterm.se När glaset blir mörkt (eller ibland helt ändrar färg) betyder det att du håller glaset för nära lågan så du får underskott på syre (reduktion) då inträffar detta.

MVH

Björn på UTERM

josa
0

Ojdå, vilken tur jag har, jag som precis var på gång och fixa slang med regulator till min HH. Jag har just fått mina kopplingar som ska passa så jag kan sätta HH till en vanlig gasolflaska.

Så då menar ni att jag bara ska koppla ihop detta med gasolflaskan utan regulatorn?

Lena

johannaholub
0

Absolut!!! Testade nyss själv att använda en regulator och det funkade inte så jag kopplade om igen! Kopplingen ska alltså inte ta bort trycket, vad de än säger på husvagnsfirmorna…=) de försökte övertala mig….

Kikkibeads
0

Håller med Johanna!

De brännare som man måste använda regulator till är de som man kör på propangas och syrgas. Jag kör min Bethlehem Betta på en vanlig enkel pannkaksregulator (en sådan där rund liten fast som man brukar använda till gasolgrillar), funkar jättebra.

FruBabsan
0

Jag har jorden fart på min HH!! Problemet är snarare att hålla lågan tillräckligt liten.Glad

För övrigt ingick det en tryckventil även i det HH-set jag köpte från England…

I alla fall snurrar min verkstad till full belåtenhet nu. I alla fall vad avser utrustningen…  Och resten är ju bara en övningsfråga!

Nu måste jag komma på ett bra sätt att utan stora investeringar ta hyggliga bilder på pärlorna som blir resultatet. Även om de är långt ifrån perfekta kan de vara kul att visa upp. Funderar på ett inreda en skokartong med vitt papper och hänga pärlorna i den. Undrar bara hur jag ska få till det där med belysningen…

Kikkibeads
0

Halogenbygglampor från Claes Olsson!

Kul att det fungerar så bra!

johannaholub
0

Själv har jag en halvgenomskinlig vit plastförvaringslåda från claes ohlsson som "fotostudio". Tips från en amerikansk flameworker!! Funkar bra, även fast jag inte är världens bästa fotograf….