Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 1553 ggr
vilie
0

Behöver hjälp med slipmaskin

Jag försöker utveckla mitt fusande och har äntligen köpt mig en slipmaskin. Det blev en Kristall 2000 från Cebex (http://www.cebex.se/slipmaskin-p-8217.html?cPath=66_73). Problemet är att jag bara fick med en instruktion på tyska och jag förstår inte ett ord och inte finns det många bilder som hjälper mig heller. Jag har mailat och frågat om de hade något på svenska men det hade de inte.

Finns det någon som kan hjälpa mig lite? Jag förstår knappt hur sliphuvudet ska sitta fast. Hur jag ska hålla glaset eller ja… Känner mig väldigt förvirrad men jag vill ju gärna komma igång och testa den! Någon som kanske orkar ta en bild på hur ni monterat ihop era? Eller som kan hänvisa mig till någon sida. Jag hittar inte riktigt något bra när jag söker på nätet.

Slipar ni glaset innan ni fusar eller vad är smidigast? Finns det några speciella tillbehör ni rekommenderar? Jag köpte med några extra sliphuvuden, ett grovt och ett fint och skyddsglasögon har jag.

Är väldigt tacksam för all hjälp! :)

mariatingsund
0

Men du ser ju på bilden att det finns en liten skruv man ska fästa sliphuvudet med, och hur gallret o vattenskyddet placeras. Glöm bara iinte vatten, om jag inte misstar mig, då finns en rekommenderad vattennivå-streck. glaset ligger på gallret, men kan vinkla också. Se bara till att det alltid kommer upp vatten där du slipar. Ibland måste man slipa glaset före fusing om du ska ha en exakt form eller passa ihop flera bitar exakt. Annars behövs inte. Och det ger sig själv att det grova sliphuvudet tar mer, medan det fina tar mindre på glaskanten. Jag vet inte vad som skull hjälpa mer, men har du vidare frågor, fråga på, därför vi är här.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

vilie
0

Tack för det snabba svaret! :)

Ska man hälla vattnet i själva "koppen" som sliphuvudet sitter fast vid? Jag ser inget streck för för rekommenderad vattennivå men det kanske jag kan testa mig till. Sedan skruvar man alltså fast sliphuvudet med insektsnyckeln innan man slipar antar jag?

mariatingsund
0

Nej, i hela karet under gallret. Det ska vara så högt så när du sätter på maskinen, då snurrandet kör upp vattnet på sliphuvudet. Resten stämmer :D

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Cessy
0

I denna videon ser du lite hur det ska se ut. Vattnet skall alltså vara så pass högt i behållaren att det kyler spolen. Du bör byta vattnet ganska ofta om du slipar mycket. Jag satt också o stirrade på min slip o tänkte varför finns det inga instruktioner, men när man väl vågat sig på o använda den så förstår man varför, för det är eg. ganska enkelt, men det vet man ju inte förrän man vågat testaFlörtSkrattande

vilie
0

Jaså såå mycket vatten! Då hällde jag nog i för lite när jag testade sist. Tyckte inte alls det verkade logiskt. :P

Tack för hjälpen! I helgen ska jag testa den på allvar! :)