Hur får man primern att täcka på rostfria formar?
Jag har först haft mina rostrfria formar i ugnen o de åkte med på ett fullfusningsprogram, men ändå så får jag inte primo primer att täcka helt. Lät formarna torka över natten efter försökt lägga två lager med primern o gjorde precis ett nytt försök att prima formen igen i f.m., men fortfarande tar inte primern på vissa fläckar. Hur gör man för att få primern att täcka? Kan man sandpappra formen för att få en bättre fästyta för primern?

Jag gjorde så att jag sandpapprade lite ( men visste inte man kunde/skulle värma den innan). Fick väl på ca 2 lager, ej helt jämt men har fungerat ändå. Har dock tänkt på de där sprutflaskorna som bla cebex har. Blir väl jämnare o lättare att få på.
Jag lyckades trixa på 4 lager, fast eg. så är det väl inte fyra lager för på rostfritt blöter man ju direkt upp underlagert o drar det lätt med sig. Men där var dock ff. fläckar som aldrig blev täckta. Nu har jag dock slumpat med dem i två omgångar o det har fungerat ok (glaset har inte fastnat) När det är dax för att prima om dem så småningom så ska jag dock ta o sandpappra dem lätt, för att se om det gör dem ett steg lättare att prima sedan.
Jo en färgspruta av något slag hade nog varit värt att investera i om jag investerar i fler rostfria formar o jo att man skulle köra dem först i ett fullfusprogram har jag dels läst härinne o dels fått tips av kissidor, för då blir ytan förändrad o primern fäster lite lättare, men jag tror def. inte det skadar att sandpappra dem också. Detta var ju dessutom Ikeas rostfria tandborstglas, så går de åt skogen så är det ju inte en förmögenhet man investerat i formarna precis
o jag tycker att de fungerade väldigt bra att använda.
Sandpappra dom efter du kört dom i ungn. Fast jag tycker att det ändå inte vill på fastna.
Tja det funkar ju uppenbarligen även om jag inte kunde täcka varje fläck, för lyktorna ovan (#2, #3) fastnade ju inte, så jag ska när det är dax för att prima om formarna sandpappra dem också så blir det kanske ett yttepyttesteg lättare för primern att fästa. Var ju mest orolig för att glaset skulle fastna om det inte gick o täcka tandborstglasen helt med det har ju fungerat bra nu två gånger o formarna/tandborstglasen kan nog gå några gånger till innan jag behöver prima om dem, men när det är dax för omprimning så tar jag o sandpapprar dem först för se om det underlättar lite i alla fall.

Vad jättefin de blev. Jag hittade en rostfri liten lägre sockerbitsmugg (typ) o ska prima den. Kör du samma grader /kurva som när du slumpar? Önskar jag hade lite djupare ugn så jag kunde göra lite högre saker;) men men testar i liten skala;)
Tackelitack aipmalmo
Ja jag kör samma kurva. Jag slumpar oftast bulleyglas mellan 670 - 680 grader o hålltiderna ligger oftast mellan 15-20 min. Sedan finns det givetvis formar där jag kör annorlunda, men det funkar för ljusstakarna på tandbostglasen i alla fall.
Min ugn har bara 17cm i djup, men det funkar med tandbostglasen i den. När jag slumpar eller fritfusar i formar så ställer jag ju dessa direkt på botten i ugnen o för att rädda ugnen om något oväntat händer, så har jag en 1mm fiberpapper som täcker botten.

När jag primar / tar separator / på första gången på en ny rostfri form har jag en värmepistol eler hårtork i handen. Jag värmer upp en liten yta och målar på primern. Och fortsätter så tills formen är klar. Det behöver ju bara vara ett tunt lager primer/separator.
När jag använt formen ett tiotal gånger brukar jag tvätta formen och spruta den med primer. Men hjälp av färgspruta som ser ut som en gammaldags DDT-spruta. Men det är knöligt för sprutan täpps lätt till.
Tack för svar Eva. Då ska jag försöka komma ihåg tipset om att värma en rostfri första gången man primar den (att värma ett litet stycke i taget o prima det). Ja nog kändes det som att jag gjorde onödigt jobb när jag försökte prima flera lager, för även om undre lagert var torrt, så blötte man ju upp det med nästa lager o fler strykningar gjorde eg, ingen nytta
Får nog investera i någon spruta då sedan, men jag kan tänka mig att det är ganska knögligt att få det o fungera p.g.a. munstycket täpps till, men att sätta på primern med pensel är ju heller ingen dans på rosor, så det är väl antagligen lite av pest eller kolera läge.

Jag har gjort en skål av bilkross och slumpat över en rostfri skål som jag primat med pensel. Blev lite besviken att det syns så tydligt och blir så matt - men det kanske inte går att undvika eller?
eller skulle det gå att sätta in i ugnen och bränna det blankt på lägre värme utan att den lägger sig?

Ser jätteläcker ut tycker jag!
Jag har primat min form med flera lager och upplevt samma sak som cessy. Men använder du Eva någon speciell separator när du sprutar den.

Tackar MaritaD :)

köpte tandborstglas fr ikea men det visade sig vara för hög för min ugn (typiskt) så får se om min far kan såga av en bit- sen fick ja inte primern att fästa trots slipning, verkade annorlunda än det material jag köpte på loppis. men får testa igen
aipmalmo: Ja det var urjobbigt att få primern att fästa på dessa tandborstglas, men det tyckte jag det var på vasformen o servetsställsformen också (riktiga formar o köpta hos warmglass) o de var alla fullfusade innan. Däremot så provade jag ju aldrig att värma formarna bit för bit medans jag primade dem som Eva rekommenderade i #8 o det ska jag testa nästa gång.
Trist dock att tandborstglasen var för höga för din ugn. Jag antar att du ställde dem direkt på botten av ugnen - givetvis med fiberpapper på botten för att skydda ugnen- För jag kan inte köra dessa tandborstglas då jag jag använder sättplattan för då kommer de för högt upp. Det skulle i o för sig gå precis, men jag tror inte glaset skulle må så bra av så pass nära kontakt med värmeelementen.
Ja det där med att de blir matta på insidan - har jag tyvärr ingen aning om varför de blir så. Mina två första lyktor blev ju det i snibbarna som låg mot formen/tandborstglaset o sedan efter det har det varit bättre, men nu så var de sista riktigt matta o kanske är det helt enkelt dax o prima om formarna nu för jag har kört några ljuslyktor nu, men varför det blir så har jag ingen aning om. Tycker dock din skål är riktigt läcker o synd att den blev matt inuti.

Cessy- jag skall se nu hur den blir efter min far (förhoppningsvis) sågat av en bir- och jag skall sätta den i ugnen innan primning för att se om det underlättar.
skall försöka lägga ett bilkrossglas över och då skall ju det knoppiga komma utåt eftersom formen blir så hög.- ja vi får se 
Lycka till o hoppas din far lyckas såga av den så att du får testa hur dessa ljuslyktorna blir. Du får lägga upp en bild sedan. (säger nicke nyfiken
)
Ja idag blev jag bara så illa tvungen o prima om mina tandborstglas för nu blir ljusstakarna påtagligt mattare o mattare på de snibbar som legat mot formen. Nu provade jag dels att göra primern tjockare o dels att sandpappra ena glaset. Nej det gjorde inte jätteskillnad, men det var ändå lite lättare att få primern att fästa än på det andra. Fast båda två var lättare att prima denna andra gången än de var första gången. Antagligen har ytan i dem blivit lite lite sliten o att det därför är lättare + att när nu primern inte var choklafsmjölkstunn längre utan tjockare som gjorde att det blev lättare att få primern att fästa o täcka

jag fick muggen sågad och det blev bra samt sandpapprad rejält. nu satte jag in den i ugnen och efter ett tag såg jag att luckan var öppen (toppmatad ugn), öppnade och märkte att muggen var för hög!! Men eftersom jag tydligen har en hjärna som är på semester någonstans insåg jag efter någon sekund att jag lade i hyllplanet igen och satt muggen på den- naturligtvis får den inte plats. nu stängde jag ungnen så den gick bara upp u något över 300 grader- men hoppas det hjälper lite- skall försöka imorgon efter jobbet med prima
Håller med att det inte är så lätt att få på primern att fästa. Jag brukar sätta in formarna i min vanliga ugn så de blir riktigt varma - tycker det är klart lättare att få den att fästa då eftersom vattnet ångar bort mer eller mindre direkt. Jag lägger dock bara ett lager (men blandar den lite tjockare) och det har ungerat bra vid slumpingen. (har ändå kunnat använda formarna flera gånger innan jag behövt göra om det)
iofs bara primat min form en gång men tack för tips här för det gick jätte bra, först hade den fått åka en full fuse sen ställde jag den helt sonika på spisplattan så den blev riktigt het och "duttande" på rätt tjockt med primer som torkade mer eller mindre direkt (fick vänta tills den svalnade mer å mer för att det skulle fästa var det för varmt fräste det bara.
första ljuslyktan kom iallafall ut ur ugnen utan att ha fastnat (1 lager)
Jag brukar inteha problem att prima rostfria slumpingforma, men dessa tandborstmuggar var besvärliga. Jag brukr sätta in mina stålformar i vanlig ugn på ca 100 grader, penslar och sedan in igen tills de torkat. Det brukar räcka med tre gånger, men dessa muggar fick jag jobba mer med. De blev till slut helt primade, utan slipning, och fungerar utärkt.
Jag satte mina nya biltema 2,5 dl mått i hushållsugnen (jo jag hade fullfusat dem först) o satte dem på 75 grader. Tog ut dem en o en o primade dem Först såg det inte ut som primern tog men när den torkat så såg jag att den täckte o jag primade alltså bara formarna 1 gång.
Jag gör primo primern tjockare o penslar rikligt en gång o tycker det fungerar bättre än att pensla flera gånger, för jag upplever det som man bara löser upp det underliggande lagert igen när man penslar på nytt. Keramikformar penslar jag 3-4 ggr/lager, men inte rostfria formar. Keramikformen "dricker" ju primern. Det gör inte den rostfria stålformen.
Jo jag har testat o slumpa med formarna o det blev jättebra. Räknar med att primningen håller någonstans mellan 5-10 ggr o sedan måste jag prima om den/dem. Måste säga att tipset om att värma formarna i ugn var kanonbra o så kommer jag göra med allt rostfrittstål i framtiden. - Tack!

Jag köpte till slut primer på sprutflaska på Cebex vilket underlättade mycket när jag sprutade på den rostfria muggen.