Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 3572 ggr
EvaRittsel
1

Keramik och glas i samma ugn?

Jag har hört att man inte kan bränna keramik och glas i samma ugn. Har gjort detta i massor av år och inte hittat något fel varken på det brända glaset eller den brända keramiken. Vet någon varifrån detta rykte kommit?

SirpaFingerroos
0

Hej, rykte.. det är väl en rekommendation.. för att keramik/lera dammar.. så det är en risk att man får damm i det man målat på glasen. Men det har ju gått bra för dig. Glad Målar du mycket glas? Hälsn Sirpa

EvaRittsel
1

Jag målar inte på glas utan fusar, ugnsgjuter och sandgjuter. Och skröjar lergods och stengods. Och glaserar. Och det går alldeles utmärkt. Jag har en dammsugare i ugnsrummer och regör ugnarna mellan bränningarna.

Jag misstänker att det är leverantörerna av ugnar som helst ser att vi köper en ugn för keramik och en för glas.

Guna
0

Jag bränner stengods och gör fusing i samma ugn utan problem. Det viktiga är att inte använda samma brännplattor utan ha några för fusing och några för keramik.

Hanna--
0

Jag, tror att det är som Eva skriver i #2 leverantörerna vill gärna att vi köper minst två ugnar…..

Sedan har jag fått lära mig på någon kurs att det kan vara svårt att kyla ner en vanlig keramikugn tillräckligt snabbt….och att om man inte lyckas med det så kan glaset bli "mjöljkigt" eller t o m spricka…stämmer det?????

EvaRittsel
0

#3 Glöm det med extra sättplattor. Det går utmärkt att ha samma sättplattor för keramik och för glas. Borsta sättplattorna noga och preparera dem. Och använd dem till fuing eller keramik. Om det funkat utan problem för mig i 30 år ska det väl funka för er!

# Japp, fönsterglas vill gärna bli mjölkigt om du inte kyler det snabbt mellan ca 650-750 grader. Det uppstår då ngt man kallar devitrifikation dvs att glaset blir mjölkigt. Med bränning i stenbyggda ugnar - keramikugnar - så öppnar jag luckan eller locket vid maxtemperaturen och släpper ut värmen snabbt. Man kan också - om man har detta - ta bort kylpropparna ur ugnen, ta bort proppen överst på ugnen etc för att påskynda värmeavvecklingen från en ugn byggd med sten, som svalnar för långsamt.  

MEN. Jag använder detta också för att få en effekt av isat glas i fönsterglas - nästan blästrat- genom att låta ugnen svalna utan hjälp!!!!!

OBS Plattorna- sättplattorna - kan krascha! Men det har bara hänt mig en (1) gång undert 30 års tid!

helenare
0

Hej!

Jag såg ditt inlägg och vill gärna veta vad du har för ugn att rekomenddera. Jag önskar hunna bränna stengods, glasfusa och bränna silver och bronslera.

Tacksam för svar.

EvaRittsel
0

Jag har testat 6-7 av keramikugnar genom åren. Så någon speciell ugn att rekommendera har jag inte. Vad som är viktigt är att du har ett bra instrument som kan styra avsvalningen. Och att ugnen passar för stengods.  Lycka till.

Har i dagarna köpt en begagnad stengodsugn som jag nu sa försöka få i ordning för sandgjutning iu glas och stengodsbränningar.