Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 3481 ggr
sonette
0

Fusa i en blomkruka?

Dottern sa att hon skulle vilja ha en genom skinlig kruka så hon ser hur mycket vatten det är kvar.Det måste ju jag kunna göra säger jag då förståssSkämsTill frågan,kan jag ta en stor lerkruka och lägga glaset uppe i stora hålet så att glaset rinner ner i krukan?Om det går,räcker det då med ett hål som det är i botten(kanske är för stort t.o.m.)För lägger jag det på botten så blir det som värmeljusen ju, veckatObestämd Hoppas det finns lösning/ irene

EvaRittsel
0

Jag skulle göra en form av fiberboard och göra en rund ring som man ställer på tre stöttor. Sen kan man sagga ner glaset dvs gör extra tjockt glas - tackfusa i 3-4 lager och sen slumpar man under ganska lång tid - långsamt, långsamt så glaset sjunker ner.

MaritaD
0

Det där med saggning låter intressant! Visst är det väl så att man måste kunna se vad som händer i ugnen? Jag menar en liten tittglugg eller så….eller finns det speciella brännkurvor som man kan använda sig av…

Nyfiken!

SaraAx
0

Går det att slagga floatglas eller är det alldeles för hårt? Håller på att göra mattallrikar men det skulle vara roligt med lite djupare skålar också.

Annicka.C
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provat ett par ggr med en egen form och misslyckats…jag tror att jag behöver fixa på den "ringen" lite, sedan köpte jag en ring som jag har gjort ett lyckat test med, men jag hade för kort hålltid och den droppade bara ca 7cm, men jag körde en vanlig slump kurva men hade 1 tim hålltid, denna ska droppas om en dag när andan faller på…

fördel är det klart om du kan övervaka genom en glugg, annars får man ju öppna o kolla då o då så att man hinner med att avbryta i tid…jag har tyvärr inget foto direkt från ugnen på min drop out men ni får se den ändå, den är ingen skönhet…för jag var trött på att lägga ner massa jobb på något som aldrig höll..

Sara Ax: Jag tror säker att du skulle kunna slupa djupare skålar…jag har inte jobbat med float men ser ingen anledning till varför det inte skulle funkaGlad

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

MaritaD
0

Din skål är jättefin Annicka!! Härligt tjockt glas ser det ut som!!!

Min ugn är så låg och man öppnar hela överdelen, så det kan inte bli nån hög skål  och svårt att kika in under tiden….men kanske ändå inte kan motstå frestelsen att prova….

Annicka.C
0

Tack! Glaset är 6mm,

hur djup är den?…du borde ju kunna se även ovanifrån när den tar botten och avbryta då (den blir ju lite platt i botten  då) så då kan den ju stå av sig själv, min e ju ganska rund i botten och skulle behöva en ställning om jag skulle använda den.

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

MaritaD
0

Annicka min ugn är nog ca 20 cm invändig höjd och det går inte att se ovanifrån. Jag har en liten skorsten (eller rund öppning på framsidan) men det är svårt att se nåt genom den. Min ugn kommer från Utterm och jag tror den heter C 50.

Jag får nog prova mig fram och hitta en kurva där den tar i botten och det  kommer nog att dröja ett tag…för nu får jag ägna mig åt vårsmycken och det känns väldigt roligt just nu.

Tack så mycket för tipset Annicka! Jag kommer helt klart att prova så småningom…….

Annicka.C
0

Hej igen MaritaD och förlåt trådkapningen sonette

Det kan va att vi har samma ugn…min heter G50 och ser ut som du beskriver men jag tror att mitt lock är lite djupare… jag har min placerad på golvet, så när jag hittar på saker som behöver övervakas så ligger jag där platt som en sill o glor in i det lilla hålet…det går bra så du ska säkert kunna se nåt när du väl ger dig på det.

Vad härligt med vårsmycken, har du något man får se

Mvh.Annicka

mariatingsund
0

Du skulle kunna borra tre hål och montera en ampelkedja, då kunde du hänga den  i ett träd för fågelbad ? T.ex.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

sonette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här blev den idag,inte riktigt som jag vill.

MaritaD
0

Javisst kan det väl bli ett fågelbad Sonette!

Annicka visst heter min ugn G50….menar du att du kikar in i det lilla hålet på framsidan? Jag har lyst in med en ficklampa och försökt se nåt när jag varit nyfiken….och min ugn står oxå på golvet. Jag får väl prova att kika igen…

Klart att jag kan visa lite av mina vårsmycken….men vi kanske ska öppna en särskild tråd för det….för det är ju många som gör smycken.

Hoppas vi får följa nästa försök av din genomskinliga kruka Sonette!!

Annicka.C
0

PÅ det igen sonette!! Trägen vinner

MaritaD: Ja visst ligger jag o kikar in i det lilla hålet, när glaset är uppe på ca 800 grader så lyser det så rött att det är ganska lätt att se hur det ser ut där inne om man inte placerat ett stöd fel så det skymmer sikten…

det vore kul med en smyckestråd även här inne…

Mvh.Annicka