Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett: 01-glasfusing
Läst 4490 ggr
cillan
0

fyrkantigt till runt?

Hej allihopa! Är det någon som kan lösa denna gåta? :-) När jag träffade på glasfusing (halsband) första gången så var det på en målarkväll i en butik som sålde amerikansk hobbykeramik…. Vi gjorde fyrkantiga halsband och hon brände dom i sin keramikugn, och de var alltid runda när vi fick tillbaka dom… :-) Nu har jag en egen liten ugn och fusar glashalsband för glatta livet… :-) Men inte blir de runda inte… ;-) Jag är nu uppe i en topptemp på 804 C och 18 min hålltid, och de behåller fortfarande sin fyrkantiga form…. Förrutom de små till örhängen, de blir runda…. Jag har läst att man inte kan höja topptemp mycket till utan att bränna bort dicroichen och att man inte ska hålla längre än max 20 min på topptemp…. Har ni något bra förslag på brännkurva så att jag kan få dom runda de gånger jag vill det…?? Det är ju inte alltid jag vill det… ;-) Men det irriterar mig att jag inte kan lyckas få till det när jag vill… :-)

cillan
0

Glömde skriva att det är coe 96 glas som jag skriver om i inlägget…… Jag använder både coe 96 (som jag trivs bäst med) och coe 90…. Har blivit tvungen att börja köpa in coe 90 eftersom det är lite svårt att få tag i coe96 glas utan att behöva beställa från USA….. Så iförsig skulle det vara kul att få kurvförslag till coe90 oxå… :-) Bara för kul så tänkte jag nu lägga opp lite förslag/alster på vad jag lyckats "knåpa ihop" på de här månadera som jag varit en lycklig ägare till en ugn… :-)

cillan
0
cillan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1.

cillan
0

2.

cillan
2

3.

cillan
2

4.

cillan
0

Denna är bränd på målarkväll i amerikansk keramikbutiken i hennes keramikugn. Se! Rund och fin… :-)

sanne62
0

älskar din fjäril o ängel !!!! Skrattande

jag är ganska säker på att hon slipat och finishfusat din runda cabbe…sa hon inget ?

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

cillan
0

Jag har gjort massor med halsbandglasbiltar hos henne och jag vet att hon inte hade tid att göra något annat med glasbitarna än att stoppa de i den stora keramikugnen. Vi var alltid flera stycken som gjorde halsband så det vara massor med halsband som brändes samtidigt. Och jag vet att hon mixtrade med temp mm för ibörjan så brände det fast vitt pulver på undersidan som inte gick bort, så det ser ut som etsat/vit dimma på baksidan förrutom när de är blöta då syns det inte, sedan när dom torkat igen så är det tillbaka igen. men det fick hon bort sedan genom att sänka temp lite….. Hon har inte använt någon glaskurva heller eftersom hennes automatik inte kunde hantera det utan endast jobbat upp och sedan stängt av. Det är därför som jag bestämt mig för att skriva detta inlägg nu och be om tips… För jag känner att jag har prövat mig fram och vet inte nu hur jag ska gå vidare… Kanske får jag fortsätta höja temp och hållltid? Tills jag ser att dichroic tar skada? :-)

noora
0

Du måste ha högre temperatur för att få blupparna runda. Prova 825 grader i 5-10 minuter för COE90 (jag har ingen aning om vad som gäller för COE96). Enstaka dichroglas blir lite trista i sådana temperaturer om de är täckta med klarglas, men generellt tycker jag inte att det är någon fara.

EvaRittsel
0

Hon bränner dessutom i keramikugn vilket ger en högre värmekoefficitent jämfört med en fusingugn där värmen kommer från en sida - uppifrån. Det betyder att hennes ugn är "varmare" och att du därför ska gå upp ca 25 grader mot hennes kurva. Dåp kan det bli rundade hörn på mindre bitar.

cillan
0

Den lilla ugn jag har är också en ugn med slingorna på sidorna, frontöppnad. Men jag kan ställa in 6 segment i min automatik… Ugnen är gjord för keramik, silverlera och glas. På system 96 hemsida rekommenderar dom 793 - 804 C för fullfuse… Ska jag höja till ca 825 C då tycker du?

EvaRittsel
0

OK Pröva först med 820!Glad

Gosa
0

#6 Din ängel är jättefin!!!

Vill du berätta hur du gjort den? Lycka till med brännkurvorna Flört

cillan
0

Det var ett väldigt klippande och mycket spillbitar för att göra en ängel… :-) Vingarna är gjorde av transparent dichroic och klarglasbitar ovanpå som jaj skar och klippte till den form jag ville ha. Huvudet samma sak men svart botten på dichroic. Klänningen är opalart (tror jag de heter, mönstrat opakt glas) med klarglasbitar ovanpå. Sedan såg jag till att det alltid fanns lite klarglas som överlappade mella vingar/kropp och huvud/kropp. Inget svårt att göra egentligen…. Men mycket glasspill tyvärr och mycket "stick i fingret" och svordomar… :-) Sedan hr brännkurvan varit ett väldigt "labbande"…. har varit väldigt slarvig med att antevckna hur jag gjort vid varje bränning. :-( Och den rosa ängeln och den blå ängeln var mina 2 första änglar och de gick i samma bränning. det resultatet har jag aldrig lyckats återskapa igen…. :-( Den bränningen var egentligen en misslyckad bränning för när jag gick ner och kollade till ugnen efter några timmar så upptäckte jag att jag glömt sätta tillbaka den där kilen som ska sitta i titthålet, och satte dit den då… Och självklart blev det mina bästa änglar… :-) Men topptemp ska vara någonstans emella tackfuse och fullfuse so de blir runda och mjuka men ändå inte tappar formen….

BellanK
0

När jag gör små glas till smycken så använder jag min lilla ung som jag bränner silverlera i också. Typ en sån liten du har. För att få glaset runt och fin så bränner jag på 850 grader i 15 min.

EvaRittsel
0

Pröva och återkom om det lyckades!