Slumpa
Hej!
Jag har provat att slumpa en platta på 30cm i diameter över ett litermått..plattan sprack :( Glaset är bullseye, tänkte göra ett nytt försök… vad ska jag använda för kurva?? För jag antar att det var det som gick fel…
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka

Hur ser litermåttet ut. Är det för högt kan det vara orsaken. Har du bild?
Nej, men den e i ugnen nu, vi får se om det håller…ca 15 cm högt e det i varje fall. Hoppas hoppas 😇
Tack A
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Håller tummarna Annicka!
Tack🙂Var precis nere o kikade i lilla hålet ;) den e fortfarande hel!!
Mvh.Annicka

Håller mina tummar också!!!
Tack för alla hållna tummar😉det gick vägen, men jag hade hoppats på fler veck på den, vet ej om jag kan haft för vid form eller om min topp-temp 670grader var för låg??? Hur som e jag nöjd med första försöket så jag skickar med en bild från alla 4a sidorna..
Mvh.Annicka

Jättefint Annica. Jag tycker det är svårt med "draping", många av mina har spruckit, kanske för att de har varit för höga?
Bland det första jag någonsin köpt är faktiskt en blomkruka i klart grönt glas som liknar din lila skål/vas (väldigt dyr för mig då, men MÅSTE ha även om det innebar en kost på nudlar en månad). Tycker fortfarande om den🙂

Annica- vill bara säga mycket snyggt blev det🙂
Snyggt o färgerna läckra.
Jättefina
Tack så mycket🙂Jah har en höjd på ca 15 cm på den och jag e glad att den höll, det får nog bli till att köpa en riktig form.
Mvh.Annicka
Jättefina skålar Annicka!!! Härliga färger också!! Grattis!!!
Ett tips på formar till draperade alster!!
Jag hittade en shaker i rostfritt på Myrorna i västerås. Det finns gott om rostfria formar på lite välsorterade större Loppisar.
Min shaker är 17 cm hög, 6cm i diameter i botten och 9 cm i diameter upptill. Jag har använt den till vanligt fönsterglas utan färg som jag gav bort som blomvas. Draperingen blev bra, fast den var färglös….
Jag har även använt rostfria formar som är 5 cm i diameter och 10 cm höga. Helt raka och ska troligtvis användas som dricksglas. Dessa har jag bara använt till mindre ljuslyktor med fyrkantigt glas.
Jag har använt ultratunnt fiberpapper på dessa formar och det har funkat bra.
Hoppas ni kan hitta lite fynd och dessutom göra en insats för vår miljö…..
Lycka till!

När du använt ultratunt fiberpapper, har det inte gått sönder när glaset mjuknar o faller över formen?
Jättefin form och färg på din skål/vas. Jag som är så ofantligt nyfiken skulle vilja se en bild uppifrån också. Går det att önska?
Ett gott skratt förlänger livet!
aipmalmo Det har inte fastnat i allafall. Fast när jag öppnar ugnen så har pappret ju blivit som pulver och en del har rasat ner på plattan.
MaritaD- Ja rostfria formar kan man ju fynda, betydligt billigare än att köpa nya…men har du fått fler veck på dina "drapeningar"?? Vet du vad du körde för kurva?? Jag körde en vanlig slump.
Kattliv det e klart att du kan få se ett ovanför foto oxå 🙂
Mvh.Annicka

Härligt med så fiiint reultat. Läckra färger. Men formen duger väl? Det blev jättesnyggt.
Jätte snyggt tycker jag.😎 Jag gillar lila. Så om jag får fråga. Va är det för glas?
Hej o tack 🙂både färg och mönster är jag jättenöjd med´, men jag hade hoppats på lite fler veck…får se hur jag löser det till nästa gång..
BellanK dessa glas har jag användt på ett 2mm klarglas
http://www.warm-glass.co.uk/violet-striker-123450-p-317.html
http://www.warm-glass.co.uk/neo-lavender-opal-014250-p-388.html
neo lavender har en liten egenhet, den blir blågrå i lysrörsljus och inte alls lila, lätt att tro att man fått fel glas 😉
Mvh.Annicka
Oh tack Annicka.C för bilden uppifrån. Så bra att få se från alla håll. Jag har inte vågat mig på någon sådan slumping ännu. Men kanske snart, vill känna mig lite säkrare först.
Ett gott skratt förlänger livet!
Annicka Jag tycker det är fin form på dina skålar!!
Jag hade lägre topptemp än vanlig slumpkurva och det blev fler draperingar, men formen var ju ganska rak jämfört med din. Återkommer med mera exakt info om slumpkurvan…Jag antecknar alla bränningar jag gör…ska bara försöka komma ihåg ungefär när det var, så jag kan hitta kurvan.
Jag har en större och vidare upponedvänd form som jag körde på högre slumpkurva än normalt och då blev det mindre "öron" och provade även lägre värme och då blev "öronen" större, men fortfarande bara tre "öron" Ifall det kan vara till nån hjälp.
Hur som helst tycker jag dina skålar är jättefina!!!!!
Nu har jag gjort min första "drapering", och jag är både nöjd och inte nöjd med resultatet. Jag tycker om att testa och se vad glaset ger oss för vackra konstverk. En sak är säker, jag kommer nog aldrig att få en likadan igen. Från en massa småskräp av glasbitar till en solfångare
. Den blev lite för ojäm vikt, så den kan inte stå stadigt. Kanske det som är alla är vi barn….. Jag skall prova att göra en snarlika, men denna gång fyller jag igen "hålen" med en andra bränning innan jag slumpar. Fast, det är väl det som är tjusningen med glas - är man inte nöjd så åker det i potten. #Annica.C din skål är ju helt perfekt i linjer och form, och väldigt snygg.
Mvh
Berit
BKD Design
Hälsningar Berit
BKD Design
Tack så mycket MaritaD o Nosahill!!
Jag tycker att ditt förstaförsök blev väldigt härligt både i färg o form 🙂ett riktigt konstverk!
Mvh.Annicka
ja, jag tycker också den är fin. den duger kanske inte till vas men är en härlig installation … 😃

Nosahill - underbar form o färg- fast den inte fungerar som vas ;)
Nae, någon vas blev det inte med alla dessa håligheter ! men just nu så lyser den så fint med ett värmeljus i. Jag hittar nog en slutdestination för "konststycket" i fönstret, men just nu njuter jag av den. Möjligt att jag skapar något i Keramik som jag kan bygga upp "vasen med" Återkommer!
//Berit
Hälsningar Berit
BKD Design

Härligt härligt härligt!!!!
Helhäftiga färger o former Berit!!!
Man blir glad av glada färger och dom här blev roliga skulpturer!!!! och du kan ju ha torkade blommer i dom!!
#23 Underbar färgexplosion o otämjd form😃
o ser att jag inte har kommenterat din fantastiska vas #6 0 #17 Annicka i denna tråden, men jag älskar den både färg o formmässigt. Helt underbar är den.🙂