Slumpa över glasform
Jag ska göra en sk drapering men har inte någon metallform till hands. Men nånstans läste jag att man kan täcka Ikea-glas med separator och slumpa över dem! Det låter så konstigt- stämmer det, börjar inte allt halvsmälta tillsammans? Nån som vet?

Jag och flera andra använder ett tandborstglas från Ikea. Eftersom det är i rostfritt stål så fungerar det bra, då stålet klarar temperaturen väl.
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Ha ha jag tror det var detta tips jag läst förut…tänkte glasmuggar och har inte fått ihop det. 🤪
Undrar då om man kan använda ALLA slags metaller i ugnen.💣 utan fara menar jag. 🤔

Föresten- tack för att du svarade! Om jag börjat testa med glas-glas hade det väl blivit heltokigt…

#3 Ja, det var det nog! Det hade nog inte varit samma Coe på dina glas i så fall. 😍😂🙂
Det skiljer en hel del mellan olika metaller och hur de reagerar i värmen. Rostfritt som är omagnetiskt är det material jag har hört fungerar bra som formar, men varför just omagnetiskt är bäst vet jag inte. Kanske kan magnetiskt stål förändra glaset på något sätt, beroende på glasets färg eller sammansättning? 🤔
Aluminium smälter, ren koppar går bra men kan ge missfärgningar i glaset beroende på vilket glas man använder. Silver går att använda men missfärgas lätt, däremot argentumsilver fungerar bra, rent järn blir sprött och får en beläggning som kan påverka glaset och järnet tappar sin glans, etc. Jag vet att det finns andra metallegeringar som kan användas, men har inte provat dem. "Missfärgningar" kan ju också vara något eftertraktat, en del i ett konstverk, så man får prova sig fram. Aluminum smälter som sagt, vilket kan ge häftiga resultat. 🙂
Välkommen att titta in på min facebooksida Dragoncave.se, där finns en del av mina alster i glas samt lite smycken.

Tack för dina råd! Den där Ikea-tandborstglaset verkar ju nåt man bör skaffa sig i alla fall. Och annat rostfritt.
Var inne på din FB-hemsida, jättefina foton!

När det stod på vissa bilder att du hade 3 mm glas, hade du ett lager eller två lager glas då?

Tack! Roligt att du gillade den! 🙂Till värmeljuslyktorna har jag använt just Ikeas tandborstglas att drapera över. De flesta är gjorda av en ca 14x14 cm stor 3 mm tjock glasskiva, som jag dekorerat med flakes och stringersbitar. Skivan är först tackfusad för att få dekoren att sitta fast och ta bort de vassa kanterna, sen slumpad över tandborstglaset i lägre temperatur. Då jag inte gått upp i fullfuse har inte glaset dragit ihop sig särskilt mycket. 🙂

TACK! Jag exprementerade lite i helgen- gjorde en stjärna med hål i mitten som skulle böja sig över en rätt hög form . Tyvärr blev glaset för vekt i mitten (vid hålet som skulle bli) och stjärnstrålarna ramlade ner. Jag tänkte kunna sätta en lampa med sladd där, en det var för vågat💣
Få se vad jag kan göra med dom stjärnstrålarna nu!