Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1689 ggr
sivharrietmarian71
0

Varför spricker mitt glas

Hej på er glasfusare.

Jag är nybörjare och som sådan kämpar med en hel del problem. Ibland blir resultatet perfekt ibland kryper det iväg i flytande form eller spricker. Idag till ex fusade jag en liten glasbit underplatta i transparant blått glas med dekoration av diachroiskt glas i olika former, på topp ett transparant glas. Jag började med låg värme avfrostning 320 grader i 2 minuter, skulle ta det i två minuter till när jag hörde det lilla knäpp man hör och genast vet att något spruckit. Jag tar ut min keramikbrännare glaset har inte hunnit börja smälta. Den understa blåa transparanta var den som spruckit. Skam den som ger sig tänkte jag och ställde in min andra keramikbrännare i micron denna gång med ett 2 mm transp glas som bottenplatta samt två diachroiska 3mm tjocka litet vågiga bitar. Samma procedur första 2min på 340grader gick det bra men när jag satte på ytterligare 2 minuter så hörde jag att det sprack. Samma sak glaset hade inte ens mjuknat, men ändå sprack det. Tidigare gick jag direkt på högre värme men efter en del sprucket glas började jag med denna metod. Glaset är nästan inte varmt. Vad kan det vara för fel. Hjälp jag blir galen av detta! Sivharrietmarianne

Annicka.C
0

Har du någon ännu lägre effekt på din micro?? När jag "burkfusade" så körde jag ca 3 min på varje effektläge och det högsta ibland mer, men det beror mycket på micron. Anledningen till att det spricker är förmodligen att glaset blir varmt för fort, för jag antar att du har samma coe nr. på glaset??

Mvh.A

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka

sivharrietmarian71
0

Tack för det Annica,  Jag har lägre effektpå min micro, men förstår inte riktigt hur det kan vara för varmt när glaset inte var särskilt varmt när jag stannat processen efter att det spruckit? Men det kanske ändå blir varmare inuti glaset än vad som känns på utsidan? Jag tänker försöka

med lägre värme enligt ditt förslag.

Jag har samma coe värde!Men jag funderar litet på det supertjocka vågiga glaset, måste man t ex ha samma tjocklek på underplatta som på de bitar man"dekorerar" med? Jag limmade ihop bitarna och lät dem ligga över natten, hur ser du på att limma ihop?? Finns det större risk att det spricker?

Soliga hälsn Sivharrietmarian

Annicka.C
0

Nej du behöver inte ha samma tjocklek, o limma e bra :) Det hjälper till att hålla bitarna där man vill ha dem, men ta inte förmycket lim för det kan ge fläckar om man har otur.

Här hittar du den första av 6 bra trådar om burkfusing🙂om du vill läsa de andra och de inte är länkade så sök på: Att fusa i micro, så kommer de andra trådarna upp, det hade varit roligt att höra om du lyckas med lägre effekt. Mvh.A

http://smyckestillverkning.ifokus.se/discussions/4d7136deb9cb46223304ea06-att-fusa-i-microvagsugnsburk

Mina smycken hittar du på  Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3

Mvh.Annicka