Bubblor mellan 2 lager float glas
Jag har för första gången provat min ugn och full fusat två lager float glas. Upptäckte att min ugn var lite ojämn i värmen vilket ledde till att de skivor som låg på ena sidan av ugnen inte gick ihop helt utan man kan se/känna skarven mellan de två lagren. På andra sidan ugnen blev skivorna helt sammansmälta och fick en fin rund kant. Det som också hände vid fusingen var att det bildades bubblor mellan de två lagren på alla skivor. Ju större skiva desto fler bubblor. Jag har inget lim eller liknande mellan de två lagren och det enda jag gjorde innan bränning var att putsa dem med glasputs på alla sidor. På den skivan som låg på den svalare sidan är bubblorna ojämna och ser ut som vatten och som om plattorna inte smält tillräckligt. På de plattor som hade det varmare är bubblorna små och runda. Varför blir det bubblor och vad kan jag göra åt det?
Ytterligare så hade jag glasfluss på ovanytan och jag kan se att på en del plattor ser jag den fortfarande (om det inte är något annat jag ser). Den plattan som är värst drabbad är svagt fläckig på ovansidan det ser också ut som att det har runnit glasfluss mellan de två lagren. Har jag haft för varm, för kallt, för lite fluss eller för mycket?
Topptemperaturen var 840 grader vid bränningen.
Tacksam för hjälp! Ingrid :)

Är det Bullseyeglas så är topptemperaturen alldeles för hög. Gå ner till 800 grader och håll 15 minuter eller till 810 och håll ca 5 minuter. Ju högre temp desto fler kan bubblorna bli.
I ditt fall skulle jag också lägga små distanser av glas i ytterkanterna mellan de två glasskivorna. Då hinner luften pysa ut och det minskar bubbelbindningen.Lycka till.
Hej,
Det är float glas. Eftersom jag ska ha fyrkantiga jämna plattor så kan jag inte se att jag kan lägga distanser eftersom de bränner in i glaset och kanten blir ojämn. Ska jag bränna långsammare eller fortare för att luften ska hinna ut? Det ser ju bättre ut på de plattor som haft det varmare i ugnen även om det är många bubblor men de är små och runda.
Jag höll topptemperaturen i 20 min.
Vad är det som ha hänt med ytan eftersom den på vissa plattor blev fläckig?
/Ingrid