Skicka foton på era graverade verk!
Jag vill gärna ha foto på era graverade verk! Beskriv vilken teknik ni använt och hur ni gjort om det går. Jag skulle vilka ha ett galleri här med era verk som inspiration till oss andra.
Vore kul att göra ett lika fint fotogalleri som man just nu har på www.keramik.ifokus.se. Skicka ett mail till mig och bifoga filen med bilderna! Så lägger jag upp bilderna här.

Hur den gjorts, hur man gravear. Ja, jag tror du vet hur jag vill. En enkel beskrivning som gör att vi andra fattar vad du gör och hur mycket arbete som ligger bakom. Tack för senast. Underbart, inspirerande och mycket ny information!

Det är faktiskt inte lika enkelt som du tror. De flesta som inte arbetade någonsin med dessa maskiner, kan nog inte föreställa det, men jag försöker,
Först ritar man figuren på glaset, sedan djupgraverar man figuren med diamantstift i olika storlekar, former, först i hög hastighet, sedan putsar man ytorna med låg hastighet. Sedan polerar man de såkallade rygarna med gummitrissor så man får fram linjer och skuggor. Sedan håller man den 5 kilo tunga skålen upp och trycker mot slipmaskinens roterande diamantskiva med oval profil, och slipar vågorna först runt damen, sen runt hela skålen, ända tills man får vågorna tät hela vägen. Sedan går man tillbaka till sin lilla gravyrapparat och lägger extra finish med att gravera bubblor, skum och polerar vågorna.
Puh.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Oj, oj. Vilket jonn. Finns det fler som vill visa bilder?

Inte jag i alla fall. Inte efter att ha sett det som #1 lade ut. Mitt är i liten annan klass liksom. Det här var inget för glada amatörer i alla fall ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Visst kan du lägga ut foton!! Det är meningen med sajten. Jag är ju utbildad under flera år och har jobbat i heltid med detta länge nog, men det betyder inte att jag känner att jag kan. Så på den punkten är vi nog alla likadana. Ibland tror jag mig ha lyckats med någonting, men självkritiken gror där i bakhuvudet hela tiden och man tänker: det hade jag kunnat göra det bättre.
Dessutom, du kanse blir mycket duktigare efter så lång tids övningar och misslyckanden. Så Heja!

Ja det här är ingen sajt för snobbar. Vi ska dela med oss av vad vi kan och jag ger mig 17 på att det leder till ny inpiration för andra. Fram med bilderna. Skicka in dem!

Då kommer jag också med en till bild, våra egna hundar. Den lille är i hundhimmelen nu.

Åsa F
Åsa inte skämmas…**DU KAN!!
**Så nu vill jag som glas nybörjare se dina alster med, så jag har nått och gå efter, och inte dessa vackra proffs pjäser från maria och soffie…som man smälter i solen av…..för då ger man upp ganska enkelt….jag menar, man lär defenetivt inte komma i Marias klass och inte till soffis klass heller 
Jag vet bruden, du kan och du är duktig, så fram med dina saker nu så andra kan njuta av dina mästerverk! 

ÅSA!!
Ditt lilla monster…*flinar o retas*
Det där var väll inte så hemskt??
Du ÄR DUKTIG!!
så nu har jag sagt det! ,-)

kan någon förklara för mig hur man gör för att lägga in bilder? jag försökte men det verkar inte fungera :( (ser nu att det fungerade) :)

Det var en fin slinga du graverade. Jag brukar gravera text på liknande glas (där det går att göra alltså) så att jag väljer fint typsnitt i lagom storlek i datorn, skriver ut på papper, och tejpar på glasets insida. Då kan man åstadkomma mirakel.

Åh Tack för det tipset! :) jag har ritat ut först med en vattenlöslig tuschpenna innan jag graverat. men att skriva ut bilder och text verkar ju superbra 
Håller lite med Åsa F här jag ( och du är duktig du med Åsa), en glad amatör som jag är med. Ni alla spelar i en annan division men jag får äl bidra i alla fall. Bilden är inte den bästa och den är inte klar på långa vägar men jag har ju precis börjat. Bannar mig själv ibland och undrar varför jag inte kan testa något litet i början
men nej. Det ska bli en björn när den blir klar om jag inte gör någt dumt med den. När den är klar ska jag ta en bättre bild där motivet syns mer. Hur jag gjort? haha fråga inte, ristar lite här och där haha tror ni kallar det ytgravyr men jag har ingen aning.
//Pia

vilken underbar björn!!! Hundarna är också fina, men björnen fick verkligen de skiftningar han skulle. Hoppas du lägger in bilden igen när den blivit färdig!
#25 Tackar. Ska göra mitt bästa utan att sabotera den, känner pressen
//Pia
Kan tillägga att det är en vanlig billig ram jag köpte på ÖB för ca 20 kr. Köpte den för att prova mig fram så det blir billiga saker. Däremot så är det tråkigt om de går sönder med allt arbete man lagt ner. Glaset är dock lite hårt så det sliter en del men det får jag ta.
//Pia
Vill oxo se den när den blir klar, men känn ingen press, om du inte vill förståss
ibland jobbar man bättre då…
Såg på din pres att du jobbat med scrimshaw, det har du nog nytta av när du graverar glas.
#28 nej det är lugnt, ni får se den när den är klar om det blir någon vilket jag hoppas vill säga. Ja jag har testat scrimshaw, lite smycken dock, har inte verktyg hemma så jag kan skiva buffelhornen som jag har. Annars är det ju ett tidsödande jobb det med med fila o såga o sandpappra o allt.
Bilden är min första jag gjorde tror det var friendship den betydde ( vet att det inte hör till detta forum förlåt)
Tror med att jag har nytta av det när jag graverar.
//Pia

Kan man få vara nyfinek och fråha vad scrimshaw är för något?

Underbart arbete! Jag har ingen aning om hur man arbetar för att göra detta. Doppar man nålen i en färgad vätska eller…. Ursäkta min okunnighet.
man använder en nål att rista eller punkta mönster beroende vad för material man har. En del horn är mjukar än andra precis som glas. När man vill se resultate eller när man är klar så kan man ta vanlig oljefärg som man målar på duk med att smeta på . Sedan torkar man bort färgen och den fastnar då i mönstret kan man säga. Bland det sista man gör så ytbehandlar men den med ett polish så att benet eller hornet blir glansigt och blankt men okså för att färgen ska bli mer hållbarare.
Det är pilligt som f……n ursäkta och jag skulle vilja ha förstoringsglas att sätta på huvudet vilket skulle underlätta en hel del vid de större arbetena sedan men det blir att inhandla dem.
Frågar man inget får man inget veta Eva så din okunnighet är inget att be om ursäkt för
Jag är långt ifrån kunnig på detta område med och självlärd så jag svara gärna på det jag vet.
//Pia

Det finns en jättebra beskrivning på www.klockaretorpet.com/scrim.htm
Sjöjungfrun var helt underbar!
Kanon Maria, där kan de som är intresserade gå in å läsa.
//Pia
Vill se fler graverade saker från fler medlemmar. Kom igen nu.
//Pia

Ja, kom igen ! Ni kan! Ni är beundransvärda! Kör hårt! Alla bildbidrag vi fick var jättefina! Jag vill se mera!!!

Här är en Cornish rex katt jag gjorde efter ett fotografi av en av medlemmarna inne på våran systersajt cornishrex. ;-)
Den var faktiskt inte så tokig. Men inget jag är hundra nöjd med.
Gjorde dock några illerglas (som jag intefotat) och ett par vikinga champagneglas som jag blev super nöjd med. Tyvärr hann jag sälja vikingaglasen innan de hann fotograferas.
Audiatur et altera pars

Glömde ju:
Vilka otroligt fina glas ni gjort.
Hundarna, och björnen.
Ser verkligen fram emot att se den när den är klar. ;-)
Audiatur et altera pars

Jättefina arbeten!!!!
Håller med Maria. Kanonfina arbeten.
//Pia

Oj vad ni är duktiga!!!
vågar knappt visa mina alster…..

jodå!

Maria är då envis….. 

Mitt sista. Så söt så söt. Ett exempel hur ni ska gravera om något år . (månad?)