Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett05-glasgravyr
Läst 1626 ggr
Puma77
0

Efterarbete gravyr.

Nu undrar jag om det är något man ska göra med glaset typ polera eller något när det är klart för jag har ingen aning.

//Pia

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du kan göra en hel del, ja. Det finns olika polerstift, de är olika mjuka, olika i färg och form. Men olika mjukhet gör de ytan också till olika nyanser.  Du kan köra dem sakta eller snabbt och reglera utseendet på detta sätt. Det tar en liten stund innan man hinner pröva olika polerstift och fastnar för dem man själv tycker bäst om. Men observera att polerstift har verkan BARA om ytan är helt slät, alltså graveringen är perfekt. Annars framhäver poleringen alla fel i stället. Så var på din vakt. Bästa sättet är att fukta gravyren ,ed fingret, då syns var man måste bättra på, innan man polerar. Och efter du hade polerat, kan du gå tillbaka med smala stift och göra vissa detaljer. Jag bifogar en bild som var mitt examensarbete i Orrefors, kanske det syns vad jag menar.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Puma77
0

Polerstiften fungerar på så sätt lika som om jagg skulle färga in scrimschaw. Minsta lilla repa så syns det vilket gör att jag måste då ha det perfekt. Men hur ser dessa polerstift ut på ett ungefär. Om jag ska testa sen.

//Pia

mariatingsund
0

Hur blev det med björnen förresten?

Puma77
0

Ja den ja. Ja jag håller på med den också lite i taget. Själva björnen har jag gjort till 3/4 men sen ska jag göra lite runt om med.

//Pia

Brittinger
0

Om du får lite tid över kanske du kan ge oss en minikurs i polering Maria?

mariatingsund
0

Ja du, jag är begraven med allt misslyckande här just nu, med en ny maskin, med nya leverantörer, nytt material och brist på servicekänsla hos dessa. Och när man har problem som gnager, och beställningar som hopar, då är man inte direkt vänkär. Jag ska försöka ta itu med det där häftet som jag lovade, om inget annat, då skriver jag ut det på min skrivare, och kan skicka mot lite arvode till alla som är intresserade, jag känner att min tid inte räcker både här och där. Jag har faktiskt födelsedag idag och hela dagen suttit vid datorn (istället för att slita i verkstaden) så det räknas som firande hos mig. Gråter

Hubert
0

Det lät inte kul! Grattis så har du fått ett positivt ord i alla fall och jag tänker på dig. Ibland är det ju bara ihopkört här i livet.Ledsen fast man vet ju att det är en dörr där borta i tunnelnHemlis./Louise

Puma77
0

Ja grattis maria på din dag, jag tänker också på dig. Ha ingen brådska med häftet utan ta den tid du behöver i så fall så blir det bäst. Ibland har man rätt till att prioritera och framförallt tänka på sig själv.

Kramar Pia

//Pia

Brittinger
0

Grattis i efterskott, och glöm inte att "bara vara" någon gång emellanåt. Håller tummarna för för att de strulande leverantörena mm ordnar sig.

Och ditt blivande häfte är garanterat värt att vänta på, till dess är vi bara glada för det du ger oss här, kram på dig och som sagt, tvinga dig till lite "bara vara" i vårsolen oxo

mariatingsund
0

Tack så mycket, alla snälla rara , det värmer. Jag återkommer ska ni se, men nu är det snabbtåg som kommer o går här. Känner mig riktigt duktig för jag fördärvade bara 6 glas idag. Jag fick dekaler av en ny firma som jag skulle tejpa på glaset och blästra, men de hade ju inget klister på baksidan, så det blåste rakt av. Jag är sååååå trött på att klaga och tjata och kämpa för min rätt.

CarolineO
0

Så det finns polerstift också…. Hittar man dem på samma ställe som man köper apparaten??  Får in ock kolla…

mariatingsund
0

visst finns polerstift, i olika grovlekar, som man använder lite olika. När ni graverade något, testa med grövre suddgummi med mycket slip i, så ska ni se att t o m det syns på gravyren.