Potmelt - Screen melt
Hej,
Jag var inne o tittade på hur man gör glaskross och lästa om Potmelt och Screen melt. Var inne på nätet för att se vad det var för något. Verkar mycket kul. Jag känner verkligen för att pröva, men vad använder man för material. Går det med vanliga lerblomkrukor? Måste man ha separator? Såg att det fanns kit till screen melt, men de var rättså dyra. Går det att använda något annat?
Ha en bra dag
. Här i Skåne skiner solen.
/Gunnel
ja det går med vanliga lerblomkrukor gunnel, och nej man använder inte separator - det kommer att bli kvar en del glas som sitter fast i krukan. ja alltså på sättplattan måste du förstås ha antingen separator eller som det brukar rekommenderas tjockt fiberpapper. jag föredrar separator för jag tycker undersidan blir så grov och ful av tjockt fiberpapper, men tänk då på att du måste ha en separator som tål den tempen! jag använder hotline´s hifire separator, men jag får i alla fall stå och skrubba med diamantsvamp för att få bort stora fläckar av separator som bränt fast
, så fiberpapper är ju bekvämare iaf på så vis. thinfire rekommenderas inte iaf, den kan dras in i melten.
ja och använder du en stålring som form/begränsning för melten så ska du ju klä den med fiberpapper också
ja de är dyra, inte minst inkl frakten till sverige. men du ser ju hur de ser ut - så har du tiden och orken att skaffa komponenterna och sätta ihop en egen ställning så är det väl bara att köra
, själv har jag inte det så jag hostade upp pengarna för kitet (30 cm rund, en hel ställning och en reservskärm så jag har för både bullseye och system 96) - och jag har då inte ångrat den utgiften iaf
.

Jag har varit ute kollat idag. Det finns nät, men jag har bara hittat i aluminium. Går det att använda aluminium i stället för rostfritt.

tror jag inte, tror aluminiumet toksmälter

Så klart, tänkte inte på det. Var så inställd på att hitta en matta som passar. Skall nu ge mig ut på jakt efter rostfritt nät.
Tack för hjälpen
Hm ….. jag hade en illusion om att kunna göra en screen melt ställning själv eftersom jag har en sambo som kan det här med att svetsa. Men han slog ifrån sig med både händer o fötter när jag visade o frågade om inte han kunde görs en sådan ställning till mig just p.g.a. att tydligen svetsa i rostfritt kräver specialutrustning o det duger inte med den vanliga utrustningen. 
Hittar du rostfritt nät någonstans gunnelb så får du gärna berätta var du hittade det, för man borde ju kunna testa i alla fall med nät o lite klossar. Fast man behäver antagligen också stavar o någon form av rostfri ståltråd för att kunna surra fast en hjälplig ram åtminstone.
jag kollade lite med conny och visade honom ställningen, och han säger att det går att göra med hans vanliga svets fast man behöver en särskild svetstråd. fast han sa också att det skulle funka bäst med en MIG-svets
Ja Göran såg inte alls road ut vid tanken att ens försöka o säger MIG-svets har han men säger att det dels behövs annan svetstråd o så annan gas också. Fast han blev märkbart osäker o muttrade något om att han eg. inte vet för han har aldrig svetsat i röstfritt.
Sökte nu o får lite olika bud på vad som ska fungera. Vill ju bara ha en fyrkantig ram som nätet sitter fast i o så får man stötta ramen med klossar men det känns inte särskilt troligt att Göran tänker vara behjälplig i det här.
Vad jag kan se så rekommenderar de inte MIG utan det ska vara en elsvets med pinne o allra helst en TIG. För mig är ju detta rena grekiskan o jag kan varken säga bu eller bä. Hoppas dock få tag på ett nät o så funderar jag på att köpa mandreller för att se om man kan tråckla dem genom nätet o lägga ramen på några klossar o se hur det verka fungera.
Att ta hem en ställning från USA blir ju ganska dyrt o det skulle vara bra o göra en billig test först (nät o pinnar) för se hur mycket pengar det är värt att för gå vidare med att hålla på med screen melten helt enkelt.
hm röstfritt ska ju givetvis vara rostfritt
ja röstfri metall har han säkert svetsat i förut 

Jag har inte haft någon ställning när jag gjort screen melt, utan bara tagit ett galler i rostfritt (grillgaller) och lagt det på en rostfri tårtform, så det är inte nödvändigt att svetsa ihop något. Tror det skulle fungera med att "stapla" upp ett rostfritt galler på kiln posts också, ursäkta svengelskan.
nej det är sant, svetsningen är ju inte nån grundförutsättning - det beror ju på om man hittar ett tillräckligt stabilt galler, och grillgaller var väl smart då
. i den köpta ställningen som jag har så är det mer som ett nät, och det skulle nog inte hålla att bara lägga upp.
men vad är det för grillgaller du har då? försöker se framför mig ett som skulle passa men kommer inte på nåt
(tänker fiskgaller, hamburgargaller, "vanliga" kolgrillsgaller - då räcker storleken till men de är ju inte rutiga utan bara randiga?)
Ursäkta en dum fråga. Potmelt vet jag vad det är, men vad är screen melt.
Vad är det för skillnad?
MVH /Sara
Potmelt - du lägger glaset i en kruka med hål i.
Screen melt - du lägger glaset på ett nät/galler av något slag. Fördelen med screenmelt är att det finns fler hål för glaset att smälta ner igenom o därmed behövs inte så hög fallhöjd. Bättre för oss med små ugnar alltså.
tillägger bara till cessys förklaring att eftersom man kan bre ut sina skärvor över hela ytan så gör även det att den nödvändiga tillgängliga höjden minskar jämfört med att knöla in en kruka
. jag har bara 16-17 cm höjd i min ugn men mina screen melts har hittills blivit bra tycker jag medans pot meltsen har blivit lite tama.
Är det samma ugnskurva till både pot och screen.
Har en ugn ifrån uterm. Skulle gärna vilja testa detta. / Sara
Skulle det kunna funka med ett galler från en engångsgrill? Har för mig att de oftast har rutiga galler och bör väl klara värmen?
sara jag kör dem iaf i samma topptemp. vill man vara lite rädd om krukan så bör man köra saktare för potmelt dock.
ann-louise tror du det? det kan väl inte vara påkostat med rostfria galler till dem iaf, vad kan det vara för metall tro? man grillar ju knappast i 870 grader iaf (eller jo, min sambo gör nog det förresten
). men jag är lite skeptisk tyvärr, men det vore ju toppen om det funkade förstås.
Ska se om jag hittar någon engångsgrill som jag kan plocka nätet från och göra en test. Borde finnas i sambons gömmor. Kan ju vara värt ett försök - engångsgrillar kostar ju inte många kronor.
nej det är väl snarare ugnen du riskerar, se till att lägga tjockt fiberpapper under iaf skulle jag råda

Har använt "randigt" galler från en kasserad vanlig klotgrill, mönstret antagligen mer randigt, tycker att det inte måste vara rutigt. I alla fall är det ett billigt alternativ.
Jag ska skydda ugnen rejält och eftersom jag inte hittade någon engångsgrill varken i våra eller grannens gömmor har sambon fått i uppdrag att inhandla en idag. Ska försöka göra ett test nu i helgen och återkommer med rapport när jag har resultatet.
Hm …. om jag inte hittar något stabilare rostfritt nät, så får jag se om jag kan hitta reservgaller någonstans att köpa. Vi har ju tyvärr även slängt gallerna efterhand som vi kasserat grillar genom åren. En fråga bara - ifall någon vet: Är det alltid rostfritt stål i grillgaller?
lena du kan inte visa nåt exempel på en eller några screen melts du gjort med ditt randiga galler
?
min första screen melt blev förresten inte alls rutig, jo lite på undersidan bara.
men jag tänker egentligen inte mest på mönstringen, utan på att det borde vara större risk att glasskärvorna ramlar igenom istället för att smälta igenom?

Tog inga bilder på mina screen melts och har gett bort dem, men hittade en länk som kan vara användbar, jag fick liknande resultat
. http://amykglass.blogspot.se/2010_01_01_archive.html
Ja man ser ju en tydlig skillnad just att det blivit "långrandigt", men det är ju lika läckert :-D!
Hej!
Nu är jag så nyfiken på att prova screen melt…..så jag har shoppat halster på loppis och hoppas det är rostfritt…men för säkerhets skull köpte jag ett gäng rostfria formar också.
Det kommer inte bli nåt av det idag, för jag måste få hjälp att såga bort handtaget och dela på halstret.
Tänker lägga halstret på en 5 cm hög rostfri form med fiberpapper i och så hoppas jag att inte halstret smälter…
Rapport kommer…..
Tänk vad du kan lura mig till Martina!! Fast det tackar jag för!

Den där "wire-melten" såg riktigt spännande ut, det skulle t.o.m. jag kunna göra i min lilla ugn. Gamla lampworkmandreller som blivit naggade borde funka utmärkt om jag kapar dem så att de går in i ugnen. De tål ju värmen i alla fall.
Hur ser programmet ut ungefär?
så här stod det på papperet som medföljde min ställning:
427C/tim till 871C, håll 90min
full fart till 802C, håll 45min
full fart till 516C, håll 60min
93C/tim till 399C
149C/tim till 149C
den torde vara för system 96, men jag körde samma för bullseye fast med 2 timmar vid 871
maritha det är så roligt att lura dig 
Åh…..tack så mycket Martina!! Såå gullig du är som delar med dig av brännkurvan!!
Jag har inte hittat nåt på nätet och tänkte pröva mig fram…men nu slipper jag det. Gulle dej!!!
Det är inte så himla lätt att lura mig…..jag nappade inte på pot melten…men det här kan jag inte motstå.
Ska bli spännande……

Vad ni är duktiga och snälla med att dela med er. Själv har jag inte kommit så långt, men hittade rostfritt galler hos affärer med biredskap.
Om ca 2 månader börjar jag med ljusstöpning och ljusstöpningskurser och är så lyckligt lottad att grossisten där jag köper material ligger i närheten. De har också material för biodling. Skall passa på o se om där finns något som går att använda…
Det är så mycket jag vill göra och tyvärr så hinner jag inte riktigt med allt. Säkert dålig planering….
När jag jobbade hann jag med mycket mer än nu sedan jag blivit pensionär…. men jag trivs i alla fall. Jag har en hemsida www.ateljegunnel.se, som jag också är dålig på att uppdatera. Tänker alltid att jag skall bli bättre
Just nu skiner solen och vi har 30C varmt i solen… svettigt…
Tack Gunnel för tipset om rostfritt nät……då vet jag ifall inte halstret funkar….
affärer med biredskap
! ja det var väl toppen att du delade med dig av det tipset gunnel, för det är väl inte så många av oss som hade råkat snubbla in i en sådan affär av sig själva 
ja jag begriper mig inte på folk som är rädda för att bli pensionärer för att de inte vet vad de ska ta sig för om dagarna, det vore nog mitt minsta problem 
ja visst blev det en jättebra tråd där vi hjälps åt? jag tror för det mesta att alla tjänar på det, tillsammans förmår vi mer än var och en för sig
. (fast jag kan ju förstå om man vill hålla på nåt man helt själv utvecklat med mycken möda, eller att man drar sig för att ständigt mata nån med information som bara sitter som en fågelunge och gapar efter det utan att nånsin bidra själv.)
Det funkade inte med engångsgrillsnätet. Nätet sjönk ihop med glaset så den iden kan jag glömma. Sneglar nu åt nätet på korgen till fritösen men ska nog låta bli….
hihi ann-louise, det är nog klart bäst att förankra det hos övriga familjen först, annars hade det varit en god tanke 
Hej!
Här kommer foto på min misslyckade screen melt.
Halstret som jag använde sjönk ner i glaset och det var dessutom inbränt fett som gjorde svarta och bruna avtryck i glaset…
Skickar bild även på det smutsiga och dedsjunkna halstret…..
Men det är väl bara att jaga vidare efter nåt annat nät…
Skam den som ger sig
Skickar även foto på några blivande smycken av neonrör….
ifall nån är intresserad…jag gillar ju färg och neonrör har oftast glada färger.
Jag fick en förfrågan för ett par år sen om jag ville ha gamla neonrör från Nordiska Neon i Västerås…och det ville jag så klart….fast det var 3 släpkärror med kasserade neonrör…så jag har gjort massor av tavlor av neonrören

Vad häftigt med smycken av neonrör. Tycker inte att din screen melt blev helt misslyckad, kan du inte bara "tackfusa" om den så att rutorna inte syns? Om du ställer nätet högre upp, med hjälp av något, kanske det inte gör något att nätet hänger.
Har renoverat hemma och har sparat gammalt ugnsgaller för kommande screen melt. Vet inte om man kan fråga på tippen om man kan ta galler från gamla spisar eller kylskåp?
tja, "all vår början bliver svår" 
men den är ju häftig och den borde ju kunna gå att rädda
? som lenaBe säger att fusa om den förstås är ju det första man tänker (och det måste man förresten ändå alltid göra med sina screen och pot melts för de får ju taggar av "stalaktit-typ")
det var ju det där inbrända fettet då, men det kanske går att vända upp och ner på din platta när du fusar den andra gången? fast när jag förstorar upp bilden tycker jag inte det bruna syns särskilt mycket.
eller mår inte neonrören bra av att fusas om
?
hoppas det går att rädda maritha, och att nästa försök blir mer enligt planerna! det där halstret borde väl vara renbränt nu iaf, och som lenaBe säger kanske man kan palla upp det högre så det inte gör nåt att det saggar.
neonrörssmyckena är iaf riktigt pigga och läckra 
Häftiga neonrörssmycken MaritaD o vad synd att gallert säckade så på mitten. Har ju tyvärr ingen aning om Neonrör fungerar o fusa om, men annars borde du ju kunna fusa om o bli av med lite i alla fall.
Här kom sambon med en rutig gallerbit o sa att det är rostfritt o han hade testat att det inte är magnetiskt. Så när jag kommer förbi Biltema sedan så ska jag köpa mig gängade rostfria rör o lite rostfri ståltråd så att jag kan surra fast en ram på nätet så att jag får något som kan vila på klossarna. Så det dröjer några veckor innan jag vet om det funkar med detta nätet, men det känns ändå som jag åtminstone är en liten bit på väg.

huruvida neonrören tål omfusning eller ej har du ju full koll på maritha, men jag hoppas det iaf! även om du har en släpkärra eller två kvar att leka med 
så är det väl som sagt så att metoden kräver en omfusning för att ta bort de vassa "stalaktiterna". du verkar inte ha fått så många, antingen det nu beror på att nätet säckade eller att du hade så lång hålltid att det mesta hann droppa färdigt - men jag ser en i nedre högra hörnet på det turkosa iaf, och slipper dem helt tror jag aldrig nånsin man gör.
läcker turkos nyans förresten - hade du såna neonrör, eller är det som färgerna har blandat sig? de gulgröna blandningarna i mitten är också väldigt läckra. jag som är lite färgfeg av mig
skulle nog ha satsat på bara ett par tre färger (och så vitt och klart) i varje melt, och den där gulgröna blandningen skulle jag ha varit sugen på att testa först
.
hur gör du med klarglas förresten maritha - vita rör antar jag att du fick men fick du några klara, eller är det nåt annat glas som går att blanda med neonrören?
och slutligen, vilken topptemp och hålltid fick du använda?
cessy det låter ju som att det borde funka, det tror jag absolut
!
Hur hög är din ställning kissidor? För jag undrar ju lite över hur hög fallhöjd som behövs. Fast å andra sidan har jag ju inte mer än 8 klossar så jag får ju starta där o se om jag bör köpa ytterligare ett gäng klossar nästa månad.
Hm kom tänka på att jag faktiskt har 4 runda klossar också, men får antagligen ändå investera i lite fler ifall det här funkar, för det borde ju bli mer sammanblandat med högre fallhöjd eller?
cessy det följde med två set av "pinnar", 7,5 resp 12,5 cm. jag hoppades lite ett tag att det skulle gå att använda de längsta pinnarna, men med klossar under sättplattan, själva sättplattan - och inte minst den höjd själva skärvhögen tar - så går det ju inte.
däremot kan det hända att det skulle gå med säg 10cm klossar men när jag sett hur mina två jag hunnit göra hittills med de kortare pinnarna blivit så kan jag inte klaga, jag tycker det räcker
.
pot melten däremot både kräver ju mer höjd för ett riktigt intressant resultat och tar mer höjd för att bygga upp den
Oki-doki - tack för svar kissidor
, men då har jag ju tillräckligt med klossar hemma för att kunna testa i alla fall *ler lättat* Njae med tanke på ditt fina resultat på screen melten så är det ju främst det som jag vill testa, för det blev så härlig blandning av glasen (virvlar eller vad man ska kalla det) Pot Melt känns nästan som att man skulle behöva en ugn med större djup i för att få lika intressant resultat.
Nå hur som helst ska det bli jättekul sedan o testa om jag får Screen Melt o fungera med hemmakonstruktionen sedan
Hej igen och tack för alla goda råd och för brännkurvan som du delade med dig av Martina!
Jag glömde berätta att jag använde system 96 glas och exakt den kurva som jag fick av dig Martina, men fallhöjden var bara 5 cm.
Dom däringa neonrören går inte att blanda hur som helst….. för vissa är inte compatibla med andra och det kan variera från gång till gång….
Därför använder jag dom helst till tavlor och då lägger jag dom inte så det blir en kompakt platta utan mellanrum mellan rören….dom sträcker så snällt ut sig mot varandra och smälter ihop lite här o där.
Klart att jag ska fusa om screen melt plattan….och nu är nog allt inbränt fett borta. Så det är väl bara att köra igen…eller inhandla ett obegagnat halster…
Topptempen på fullfusade neonrör ligger på 800 grader ska jag väl berätta.
Tack så mycket för all hjälp!!!
åh jaså, du hade lite köpeglas hemma också maritha
! jag var så övertygad om att det var neonrören eftersom det var liksom samma färgskala
.
men vad synd att inte rören går att blanda med varann på ett förutsägbart sätt
, för om de fullfusar på 800C borde ju de gå att köra efter samma kurva annars!
förresten cessy, var hade göran hittat den där nät/gallerbiten? nu har ju jag visserligen min runda 30cm ställning, men det kunde ju kanske vara intressant för mig också att göra fyrkantiga melts, även om jag inte kan göra dem större än max 25x25
Har ingen aning, men jag kan fråga när han kommer hem ikväll.
Den biten som jag fick av Göran hade han fått av en annan som förr sålde värmepannor o han har ingen aning om var nätet ev. kan vara köpt. Går inte heller att fråga för den mannen finns inte kvar i livet.
Nu har jag varit i en järnaffär o de kan ta hem 1kvm till mig, maskorna/nätet är 4mm x 4mm o de hade inte glesare men väl finare nät. Priset för 1 kvm ligger på ca 1000kr inklusive moms o frakt.
Han varnade för att använda galvat material som typ grillgaller. Dels vet man inte vilket material som är under galvningen o det kan mycket väl vara sådan metall som inte tål så hög temp som behövs vid screen melt. Sedan kan galvning vara varmgalvning eller kallgalvning o galvningen kan om man har otur avge giftiga ånger.
Jag hade ju tänkt leta efter en billigare grill o ta gallert o använda det till screen melt eller försöka hitta ett separat grillgaller, men efter hans föredrag om att det minst måste vara rostfritt o helst syrafast rostfritt för att tåla de temperaturerna o för att inte avge ev. giftiga ånger från legeringen, så blev jag inte lika sugen på att testa detta

Galvad metall kan i alla fall lukta illa när man värmer upp det. Jag provade använda galvat spikband som stöd för pärlmandreller i ugnen vid avspänning och den doften kändes inte nyttig. Då var det ändå "bara" 540 grader.
Är 4 mm tillräckligt glest för screen melt?
vet ej, men min screen är 6mm så det skiljer ju inte så mycket iaf 
Den biten jag fick av Göran där är rutorna 8mm o eg. känns det nog som 4mm är i minsta laget. Har gett Göran i uppgift att söka nu för han är ju på en del andra orter i sitt jobb, så kanske han så småningom kan hitta 6mm nät. Gav en hint om att jag såg det som en myyyycket trevlig julklapp
så förrutom den biten jag har att testa med, så räknar jag med att mer dyker upp till jul

Nej galvat kommer jag inte ge mig på att testa, så jag har begett tanken på grillgaller av olika slag utan rostfritt ska det vara o helst syrafast rostfritt helt enkelt o det är ju tyvärr kvicksilverdyrt, så det verkar mycket vara specialbeställningar som man måste göra om man inte har tur o hittar en butik som tagit hem lite o har på lagert.
Hej på er
Jag vill så gärna göra skapelser som påminner om screen melt…men man avslutar processen innan glaset runnit ner. Så nätet som glaset rinner genom är kvar i skapelsen….ja det är svårt att förklara och jag kan inte lägga in nån bild…Jag har hittat skapelserna på facebook och jag har skickat en blänkare till dig Martina, för du brukar ju ha järnkoll på vad som finns på marknaden ute i världen. Jag tror att en av skapelserna kallas meduza…
Det finns bilder av dessa skapelser på min sida på FB Martina
Du kanske kan få över nån bild hit, så ni förstår vad jag menar…
Ja det var bara en tanke…jag menar inte att köra med dig Martina, men jag inbillar mig att det är lätt som en plätt för dig, men helt omöjligt för mig…
Kram på er alla!
wooohooo, det där var galet häftiga grejer maritha
! detta har jag då aldrig sett förut!
jag törs inte kopiera några av bilderna hit, för det får man ju inte - men här är länken till albumet du pratar om maritha: http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.108527229205823.6402.100001456407389&type=3 se, häpna och njut alla 
Woow! Jättehäftiga skapelser
Fast ska man experimentera med sådant måste man def, hitta rostfritt nät (o antagligen ska de också def. vara syrafast) billigare än det priset jag fick. För 1000kr/kvm då blir det dyra testobjekt.
Visst är det läckert….fast jag tror nätet är kvar i skapelsen och måste vara av nåt annat värmetåligt material….. eller vad tror ni??
Det är väl bara rostfritt syrafast som klarar de temperaturerna o samtidigt inte avger någon giftig gas som galvat kan göra, påstod i alla fall den killen i järnaffären o jag hoppas att han vet vad han pratar om
det måste väl inte vara av nåt annat material, det är väl snarare svårt att komma på vad det annars kan vara även om det finns alternativ - frågan är ju om de är billigare! och lättare att få tag i… rostfritt nät kan man ju ändå se att det kan finnas användningsområden utanför glasfusing för så därför borde det gå att få tag i även om det inte är helt enkelt - men i vilken annan metall som tål de temperaturerna kan man tänka sig att det tillverkas nät som går att få tag i och till rimliga priser?
Undring…..kan det vara av sånt där keramiskt garn som går att lägga mellan glaslagren för att göra tunna kanaler??

Tittade på FB-sidan. Helt fantastiska skapelser.
Jag har köpt rostfritt nät hos en biredskapsaffär. Det kallas silduk. Nätet är inte så stort och jag har inte testat det ännu. Det kostade 250:-/m och är 60 cm brett.
Skall försöka hinna köra en test innan jag stänger ner för ljusstöpningen.
du menar fibersnöre marita? det borde det inte kunna vara, det blir ju lika skört som fiberpapper när det bränns. såg du förresten att det var sexkantigt nätmönster i en del av dem, som i en vaxkaka?
vi ser fram emot att få en rapport när du testat binätet gunnelb 
Helt fantastiskt
Det får ju verkligen hjärnan att gå i spinn…måste väl vara lite lägre temp för att få dropparna att bli så där långa o sega…detta måste ju testas…..
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Javisst menar jag fibersnöre Martina….visste inte att det funkade lika som fiberpappret, men borde väl förstått det….
Nu väntar jag med spänning på resultat med silduken….
Om jag vågade skulle jag fråga på FB, men det kan ju vara hemligt….fast nyfiken som jag är kan jag nog inte hålla mig….det kan ju inte vara dödsstraff på nyfikenhet…..

Är också nyfiken på hur det funkar med silduken!!!

Nu har jag äntligen provat med min silduk. Det gick hyfsat bra fast rutorna i nätet är små. Jag använde kissidors temperaturkurva och Sys96. Jag hade rätt låga klossar, 5cm. Glaset rann inte riktigt ner, så nu vet jag hur man gör droppar (tror jag).
Skall göra en bränning till med högre klossar och längre tid.

åh vad kul att det gick bra
! du hade bara klossar och gjorde inte nån sorts ram som förstärkning av nätet alltså? och då säckade det ner sig så mycket som vi ser av bilderna men inte så mycket att det fusades fast i melten?
ja glas"stalaktiter" får man alltid, hur mycket beror ju dels på hur länge man håller vid topptemp och dels vad det är för glas. jag hade mycket french vanilla i min senaste och den var seg. ja och nätmaskornas storlek borde väl påverka också.
men du gunnel, vi får väl se en bild av den färdiga melten när du brutit bort nätet och fusat om den också
? hur stor är den förresten?
Bra jobbat Gunneloch va snällt att du delar med dig till oss andra.
Jag tycker första fotot påminner om de där skapelserna som jag hittade på FB.
Det ska bli spännande att se det färdiga resultatet av din skapelse.
Jag lovar visa resultat på min misslyckade melt också. Den sprack när jag lade på ett lager tjockt glas ovanpå….men det kommer att bli två tavlor att hänga på väggen så småningom…
Jaa jag är också nyfiken vilken storlek du har på melten och hur den ser ut i färdigt skick…

Jag gjorde bara en liten. Tänkte att jag skulle göra lite större och krossade glaset och smälte om det plus lite glas till. Det blev inte bra. Nätet sjönk ner i det färdiga glaset så det blev inget. Nu har jag fortfarande små klossar men jag tror att man måste spänna upp nätet. Jag hade förståss ökat hålltiderna, det kanske gjorde sitt till. 
vad trist att det inte gick bra gunnel 
det är ju ganska dyrt att köpa en färdig ställning, speciellt som de iaf inte ännu tycks gå att få tag på i europa, så att det dessutom blir dyr frakt och införselavgifter. men ifall nån ändå vill veta var man får tag i dem så såg jag dem först hos delphi men hittade dem sen lite billigare och i lite fler storlekar här
Hur går det för er som har testat?? Jag försökte gå in på FB länken men den verkar bruten vet någon vad han hette eller kan ni hitta sidan igen??
Mvh.Annnicka
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Oj,oj så många bilder det blev……det var inte meningen att det skulle bli dubletter också….
Mycket häftigt och intressant MaritaD
Hur lyckas du fästa glaset på tavelbasen?? Och hur långt ut satt konstverket? 3-4cm?? jag funderar själv lite på tavlor men är lite orolig för tyngden…man vill ju inte att det ska trilla ner…
Mvh.A
Mvh.Annicka
Jag limmar med superepoxylim Annicka och slipar lite på ytorna innan.
Glasstapeln är 7 cm hög och glaset som är fastlimmat är 1,5 cm tjockt och jag är inte det minsta orolig att det ska trilla ner….
Använt det limmet länge och om man tappar nåt i golvet, så det går sönder så går det inte sönder i limningen..det lovar jag.
Jag har en pågående utställning som jag kallar Gladkonst med Kuliga Kulor där jag limmat glaskulor på (fådda) speglar från IKEA och det är inte nån stor yta att limma på. Så jag kan lova dig att det håller om du slipar lite på fästytan innan limmning.
Hälsningar
Maritha
Wow det var en hög stapel… Jättehäftig tavla MaritaD
Tack för svar
Mvh.Annicka
Tack så mycket Annicka! Jag vill visa att det är en väldigt liten kontaktyta att limma på…..
Hälsningar
Maritha
Jag förstod det, men tavlan var lika häftig ändå ;)
Detta e min lilla test på droppar…jag har precis öppnat ugnen så nu får den svalna lite till, sedan vet jag inte om man vågar vända den…
Mvh.Annicka
Jättehäftigt Annicka
Jisses Annicka va HÄFTIGT!!!
Hur ska du få loss glaset?? Men det är verkligen läckert!! Va glad jag blir att få se sånt här!!! Vill gärna se vad du gör med det….
Jag har inhandlat kycklingnät som jag tänkt testa att låta glaset rinna igenom, men inte kommit till skott ännu….nu får jag kanske en putt i rumpan
Jag tänkte prova med kycklingnät, för jag tänkte att det kan sitta kvar i skapelsen……
Grattis till din läckra skapelse!!!! Vill se mer!!!
Hälsningar
Maritha
Jag har tänkt att det skulle sitta kvar…har vänt på den o provade med en lampa under..är lite rädd att den kanske släpper från stålformen, men vi får väl se.. bifogar bild..nu ska jag bara tänka vidare hur jag ska utveckla det
Mvh.Annicka
Heja dig Annicka!!!
Superläcker!!!! Va kul att det blev såå himla bra!!!
Har just kravlat mig ur sängen på darriga ben efter inte så kul magsjuka….och vilken rolig överraskning att få se denna fina lampa!!!
Grattis än en gång!!!
Tack MaritaD
O krya på dig!!
..
Jag har precis hämtat upp mitt andra dropp test…som inte funkade :( Jag körde en snabbkurva typ som screenmeltkurvan…sedan om det beror på att det gick fortare upp eller om det e glaset som e hårdare…men dropparna blev inte så långa (jag satte dubbelt så lång hålltid som på den blå) längsta är ca 2cm, och har inte börjat droppa ner ordentligt, de sitter fast i metallen på utsidan så förmodligen är det glaset som krymper o det e därför det knäpper i den precis som i den blå…men här går dropparna av
Blev tvungen att vicka på de blå…men de sitter som berget o den har slutat knäppa
Ja det e bara på det igen…jag funderar på om det hjälper att prima formen innan så att glaset har lite mer rörelsefrihet när det kallnar, men då sitter den kanske inte fast så bra av sig själv när jag vänder den…så då måste jag ju limma den på något sätt…kanske räcker det att sätta silicon runt om på baksidan, som Mmadeit sa…?!(smyckestillverkning.ifokus)
Mvh.Annicka
Jag är så sugen o prova.Funderar på om man inte kan ta vanliga rosfria fat el dyl o göra hål i?🤔Eller sån sil man har haft eller har i köket?Jag kanske helt ute o cyklar men tänkte hjälpa er o spåna .Ska nog prova.

Jag borrade hål i formmaterialet board ( ca 5 mm tjock) och gjorde en slags regnskog. Borde fungera för detta ändamål också. Boarden stöttade jag med keramikstöttor och sen la jag fönsterglas ovanpå som fick rinna ner mot sättplattan. Stopade när det ringlat sig lite mot plattan. Hittar tyvärr ingen bild just nu.
Fördel: lätt att göra formen.
Nackdel : formen måste lösas och tas bort med vatten.
Ja sonette det e bara att prova på 🙂
Eva, vad menar du med board…har du någon länk till var man kan köpa dyl.? Jag funderade på mina vermikulit skivor…eller en gipsform….
Mvh.Annicka
Mvh.Annicka
Är det inte vermikulit du menar Eva? Jag har platta hemma som jag kan göra egna formar med,det är väl en sån?Vad menar du med att du får lösa den i vatten,fastnar den?Himla bra ide iallafall👍Annica jag var till Ikea o köpte bestickstället efter att du inspirerat.

Kärt barn har många namn. Hos en del säljs det under namnet vermikulit och hos andra som board. Det fastnar ju inte eftersom det är ett formmaterial som tål höga temperaturer. Men man får ju pilla bort formmassan från glaset - och då gör man det bäst i vatten. Det dammar inte då. Så det är ingen flergångsform!

Men visst borde man kunna ta en rostfri låg skål och borra ett antal hål i den? Och sedan ställa på höga klossar i ugnen. Det är inte droppar jag är ute efter, jag vill mest ta tillvara allt smått som blir över och göra "eget glas! :)
Frakten från US är horribel så det är inte aktuellt för mig med färdigt kit iaf…

Meta, du behöver inte ens borra i rostfri skål om du bara ska smälta samman skärvor. Ta en blomkruka som har hål i botten och palla upp. Som "form" under kan du använda ett blomfat. Jag har inte testat själv men har sett resultat av detta på nätet. Det är detta som kallas potmelt, så det är bara att sätta igång och googla 😉
Jag har gjort min egen screenmelt av pappersporslinslera och rostfria, syrafasta svetspinnar. Den är inte vacker men den fungerar 🙂

@Nora
Jo det blir väl så till slut. Tänker bara att det är lättare att göra ren en rostfri… och att den håller längre :)
Tiden finns inte riktigt just nu så jag klurar och håller ögonen öppna på loppisar och så :)

På loppisar finns mängder med rostfria fat och skålar. För max en femma! Så ut och fynda.
Var nyss inne o letade nät,Landman har reservdelar till grillar så de hade en massa att välja på.Sökte på reserv till grill.Förskte själv med halster men det säckade ihop.