Glaskonst iFokus

Glaskonst

Etikett01-glasfusing
Läst 1886 ggr
Snyblet
0

Form till hårspänne

Hejsan!

Har tänkt göra hårspännen och vill forma glaset bara lite i en mjuk båge. Såg denna http://www.delphiglass.com/glass-molds/stainless-steel-molds/barrette-mold på Delphi, pris 20 dollar (plus den vansinniga frakten på förmodligen lika mycket….). Jag förstår också att man kan göra en sådan form själv, men hur? Vad använder man?

Hälsningar

Snyblet

Artafale
0

Rent spontant ser formen ut att vara en böjd plåt. Frågan är om man kan hitta rostfri plåt och använda (eller om man har verktyg för det köpa något rostfritt på loppis och anpassa?)

Annars tror jag stenhårt att porslinspapperslera skulle fungera, jag är ju barnsligt förtjust i den leran när det gäller att göra formar o.dy till glaset.🙂

Snyblet
0

Hm, är det samma som papperslera som man kan köpa på panduro? Googlade just och fick träffar på papperslera…. men den brinner väl upp har jag för mig.

Artafale
0

Jag köpte den jag har på Cebex, har Panduro pappersporslinslera eller "bara" papperslera? Är det pappersporslinslera tycker jag den borde funka men min erfarenhet av lera sträcker sig till det gråa eländet från grundskolan och Cebex leran (som jag köpte på vinst och förlust men blev lite förtjust i)

Snyblet
0

Tack snälla Artafale. Kände mig dum när jag just såg det andra inlägget här brevid om material till format…. 

Panduros är bara papperslera. Ska genast kolla in cebex ….

Snyblet
0

Suck, tjatar igen. Läste att porslinsleran ska brännas på 1200 grader och min ugn går "bara" till 1093…. :( Några andra idéer?

Artafale
0

Jag har bränt den jag har i 800 grader och det har fungerat bra!!! Vet inte om kurvan jag använt är den rätta men för mig har det funkat 🙂(har gjort drop out ringar, en gjutform och två screen meltar). Jag har kört 50C i timmen till 200C och sen 100C i timmen till 800C.

LenaBe
0

Har gjort formar med papperslera från Cebex och brände dem till max, kanske 900 C, de fungerar perfekt

Snyblet
0

Tack snälla, jag ska testa!

nosahill
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att det skulle gå med en enkupad takpanna. Den är svagt kupad i formen, och inte blir det så dyrt heller. Kanske värt att testa. 😉

Hälsningar Berit
BKD Design

EvaRittsel
1

Jag har gjort mycket på kupade takpannor! Lägg på rejält med separator och kör vanliga program.

Porlinspapperslera behöver bara skröjbrännas dvs behöver bara bränna lite högre än vad du tänker använda formen till. T ex bränn formen i 900 grader om du ska ha fönsterglas på 845 grader å formen.

Snyblet
0

Tack alla för tipsen. återkommer med rapport när jag testat.