brännare till pärlor
hej alla pärlintresserade!
Nu har jag en beställning på brännare (samma som jag använder) och lite attiraljer till mitt nystartade företag (förundrans pärla) på gång.
Om ni mailar mig på min privata mail kan ni få mer info.
…johanna…

..jag vill vara med :) se mail.
Hej Johanna,
Jag försökte maila dig lite frågor men det gick inte -acess denied. Är det fel adress?

Näääää gu va fräcka…… I love:)))))
//Pia

tack :) det är såå roligt :)
Jättecoola!Louise

:) tackar Hoppas bara de håller sig, ska "spänna av" dem i ugnen idag :)
Wow. Du har ju verkligen kommit igång bra!!!!
Grattis!!!
Kul att få lite feed back vad du har gjort för fina saker!!!

hihi .. jag har ännu mycke att lära, men det är ju så kul att börja nya saker :) så spännande :)
En fråga till er som gör såna här underbara pärlor. Hur/var säljer ni dem?
//Pia
än så länge gör jag mest smycken och säljer dem till vänner o.s.v. men har tänkt att rikta in mig på gallerier och hantverksaffärer, dels att sälja dem genom min hemsida (som drar ut på tiden, men jag väntar med spänning på utkastet..). Det hoppas jag blir mitt största försäljningsställe.
Annars kan man ju försöka vända sig till pärlaffärer…fast helst vill jag sälja dem själv…mina pärlor säljs i "set" och jag älskar att hitta på namn till seten…=) idèer föder idèer…
Är den stor? Jag skulle vilja göra lite egna pärlor, men har inte så mkt plats…. kanske i garaget… Kan du inte sätta in en bild på brännaren?

O, jisses!! Finns det inga mindre varianter???
Kanske jag kan möblera om i garaget iofs….

hehe nä du måste nog ha det utrymmet.. om du ska ha det stående frame, allternativet är ju att plocka bort grejerna efter du har kört klart. Typ ha allt i en portabel rullvagn eller liknande sedan så finns det säkerhetsrisker med att köra på gas.. jag har mitt i en separat stuga som inte finns ihop med boningshus ifall att olyckan är framme och det börjar brinna.. sådant ska man ta i beräkning.. ventilation är viktig med för egen hälsa då man jobbar med gas.
jag bodde i Lund ett tag och använde en lokal ganska långt från mitt hem och var då tvungen att ha allt portabelt, plocka fram och bort hela tiden. Därav blev det inte så mycket tid för att göra pärlor då det blev för krångligt!
Det bästa och skönaste är ju att ha ett ställr där det hela tiden står!!!
"O, jisses!! Finns det inga mindre varianter??? Kanske jag kan möblera om i garaget iofs…. "
Min arbetsyta är nog inte ens 1 meter bred. Brännaren i sig är ju rätt liten. Hur stor arbetsyta du behöver handlar om hur mycket grejer du har framme!
Jag har bara mina verktyg, stålpinnar och det aktuella glaset (host-host-host) på min arbetsbänk. Resten av mitt glas ligger i en hylla i ett annat rum (lite jobbigt när jag sitter mitt uppe i en pärla och inser att glasstaven nästan är slut…) och min ugn står på en stadig bänk ca 2 meter från där jag sitter.

Fråga angående brännaren:
Jag har tillgång till en gassvets, acetylen + syrgas, funkar det att använda en sådan till glaspärlor? kan man använda de munstycken som är med eller måste man köpa en separat brännare?
Hoppas nån vet!
Hej Jessika,
Visst kan du smälta glaset med den utrustningen men acetylen är så smutsigt att alla dina pärlor kommer att bli missfärgade. Det vill säga, absolut inget att rekommendera! Skaffa någonting du kan köra på propangas (vanlig gasol) istället.

AHA! är det så det är….
hm… jag hade tänkt klara mig undan med minimal startkostnad men då funkar ju inte det.
Vad är det ni kör med när ni gör pärlor av "hårt" glas? som ni förstår är jag inte så jätteinsatt i detta utan försöker läsa mig till på hemsidor osv.
Jag hittade ett billigt startset på anla glas, 700 Dkr. men då är det en liten engångstub till gasen. Är det helt bortkastat att köpa ett sånt startset?
Njaaaa. Jag började med en sån en gång i tiden. Det finns engångsflaskor att köpa på stormarknaden som kostar runt 30 kr. Om du bara vill testa kan det vara käckt att köpa ett sådant set.
Menar du borosilikat när du säjer hårt glas? Jag har en brännare som jag kör på syre och propan och den kan jag smälta borosilikat med, även om just min brännare är rätt liten så det går ganska långsamt.
Det blir ju ganska dyrt att köpa de här småflaskorna tyvärr, så det blir dyrt i längden att göra många pärlor på det sättet…
Hej!
Kan/bör man verkligen sälja pärlor som inte är ordentligt härdade i ugn? De kan ju spricka när som helst…
Har tyvärr ingen ugn än. Kanske någon har tröttnat på sin ugn, ska köpa större, eller vet någon som har någon stående… Jag är intresserad i så fall!
Jag har hittills kylt mina pärlor med fiberduk, och peppar, peppar ingen har spruckit än, men sälja dom utan att härda i ugn skulle jag inte våga/vilja. Men jag är nybörjare så det är än så länge inte aktuellt. Vill lära mig behärska glaset först.
Annelian
Hej AAAA,
Jag skulle aldrig någonsin sälja eller köpa en pärla som jag visste inte var ordentligt härdad. Men sedan är jag nog exeptionellt petig också…
själv tycker jag inte att det gör nåt med små pärlor….jag som kommer från en glasblåsarfamilj, tre generationer, och har sett farfar göra blompinnar etc utan att kyla dem alls är inte riktigt lika petig med de allra minsta pärlorna….
Tänk förr också innan de hade kylugnar!! Då lät man glaset kyla i aska…stora grejer också. Fast det är inget jag rekommenderar nu när det finns bättre grejer!!!
Om man säljer så får man ju se till att ersätta om det mot all förmodan skulle råka gå sönder!!!
Nu är ju inte jag så hemskt kunnig på detta område. Men mina första pärlor tillverkade jag för nåt år sedan, de är inte så stora och mest runda .
Dessa har jag haft i avspänningsgranulat och dom har inte spruckit ännu iallafall.

Jag är väldigt intresserad av en lite billig brännare. Har precis tänkt att börja göra egna pärlor nu eftersom jag gör smycken. Har du eller vet du nån som har en liten kylugn för en bra peng.? Kan du då höra av dig till min mejl: miss_suzie_q@hotmail.com