Gjorde jag rätt?
Efter alla inlägg och bilder här på sidan så blev jag självklart nyfiken och inspirerad av att använda mig att en rostfri skål. Jag fixade till den med separator och gjorde hål. Hade en bit fusat glas som jag la ovanpå den uppochner vända skålen och körde igång ugnen. Blev nöjd med resultatet även om jag gärna hade haft fler veck, men ändå Men nu funderar jag lite på om jag har gjort rätt i alla fall. På utsidan är den ju glansig och fin, så där som glas blir efter en bränning. Men inuti skålen är den ju matt och som lite sträv. Skulle jag ha vänt den annorlunda, alltså den fina sidan från första bränningen nedåt/inåt skålen så att den tidigare matta sidan kommit utåt…..Något förvirrat kanske….
Jag får samma resultat, sidan som ligger mot formen blir inte lika blank som den andra sidan.

Jag är också nybörjare i det där med formar (tidigare bara gjort smycken). Men jag tror manmåste välja om man vill ha det blanka utåt eller på insidan av formen.; Insidan kanske man ser mer av, så jag har valt det, men man kan väl göra tvärtom också. Ena sidan blir iallafall mattare än den andra.

Det blir alltid matt där glaset ligger an mot ett underlag. Vill du ha matt utsida måste du slumpa I formen, och matt insida slumpar man UTANPÅ/ÖVER formen.