Majtema
vad ska vi ha i Maj? Fåglar kanske eller fjärilar de vaknar ju upp nu och fåglarna kommer tillbaka. Vad tycker ni?
låter bra
så fina fåglar och fjärilar ni bjuder på ! 😃
ja fjärilar är omtyckta motiv…här är några från mig…😊
Åh vad mycket fint ni gör. Det inspirerar att se vad andra göra.
Ett gott skratt förlänger livet!

Fina saker ni har gjort🙂själv har jag inga fåglar bara en fjärill och en trollslända…hoppas den oxå kvalar in ;)
Mina smycken hittar du på Smyckeskonditorn.se och på facebook & lite övrigt här -annickas-glasalster-3
Mvh.Annicka
Åh alltid lika kul o få se allt fint ni har gjort🙂
Cessy, jag undrar över dina fjärilar? Har du tagit ur dom frysta fjärilarna ur formarna innan du lägger in dom i ugnen? Eller kan man det?
Ja man blandar vatten o powder till en slurry o rör om det väl. Häller det i en iskubsform, chokladform eller liknande. Man packar powdert o försöker läska bort så mycket av vattnet som möjligt (man skakar o bankar formen lätt i bänken tills inget nytt vatten dyker upp längre som går att läska bort) Sedan in i frysen tills powdert är helt genomfruset (oftast 8-12 timmar) Man kan förvara ispowder formar i frysen några dygn, men sedan börjar de torrfrysa o då blir det sprickor i alsterna om du försöker fusa dem. Bättre o ta ur figuren ur formen o ner i en kopp o vattna upp den på nytt o göra om processen o frysa om den på nytt.
Du tar den frysta figuren ur formen mycket försiktigt - gärna direkt på din sättplatta som antingen har thinfire eller något släppmedel penslat på sig o är redo för att gå in i ugnen. Man kan föriktigt pensla bort powder o ev. ojämna kanter, men undvik att ta direkt på den frysta figuren för det lämnar märken som inte fusas bort.
En del sätter sättplattan direkt i ugnen. Andra låter figurerna först tina upp innan de sätter plattan i ugnen o vad jag vet gör det ingen skillnad på hur figurerna blir som fusade, men de är ju givetvis betydligt känsligare för att "skaka sönder" som ofrysta.
Här är den länk som jag en gång i tiden fick av kissidor o då hade jag "bara" en Hot Pot, men det fungerar lika bra att ispowderfusa i en Hot Pot som i en ugn, men om man använder en Hot Pot så måste man vara extremt noggran att läsa glöden i glaset för annars tappar figurerna mycket snabbt sin fina mönstring från formarna.
Bör dock tillägga att om man ispowderfusar i micro/Hot Pot så bör figurerna inte vara allt för tjocka (formen inte allt för djup) för då blir det oftast fula sprickor i de färdigfusade figurerna, men om man använder grundare formar så fungerar det alltså alldeles utmärkt att ispowderfusa även i micron/burk. I ugnen kan man ha både tjockare o större figurer o där blir inga sprickor i dem, men att microfusa har ju sina begränsningar o så länge man håller sig inom ramarna för dessa begränsingar så kan man göra väldigt mycket fint i en burk i micron om man läser glöden i glaset o hur glaset har börjat smälta/rundats i formerna.
Tack Cessy för ditt uttömmande svar. Det måste jag testa :-)

Vilka superfina alster ni visar. Tack Mats för du håller igång när jag har häcken full!!